UGent – Denk Durven 2023

Case
UGent – Denk Durven 2023

In het voorjaar van 2023 wenste de Universiteit Gent campagne te voeren met een lancering eind februari. In tegenstelling tot andere campagnes werd de gekende UGent boodschap van ‘Durf Denken’ omgetoverd tot het intrinsiek kritische ‘Denk Durven’, met dank aan creatief bureau Bonka Circus. De doelstelling van deze campagne was om de Universiteit Gent bij het brede publiek nog meer op de kaart (en top of mind) te zetten als dé Vlaamse universiteit die bekend staat om zijn kritische denken en zo haar reputatie te bestendigen. Daarbovenop hield de UGent tijdens dezelfde periode op zondag 26 maart haar allereerste alumnidag. Doelstelling voor de campagne hierrond waren zowel awareness als werving. Op de alumnidag konden alumni, familie en vrienden van een gevarieerd programma genieten. Bedoeling was de band mét de alumni en tussen de alumni onderling versterken om een community gevoel te creëren.

Voor deze doelstellingen was een grote impactvolle media inzet nodig die de brede doelgroep niet onberoerd zou laten. Creativiteit en originaliteit moesten centraal staan in de communicatie om de unieke positie van de UGent tentoon te stellen.

Out-Of-Home

Voor de out of home campagne hebben we gekozen voor een verscheidenheid aan platformen, waaronder busreclame. De opvallende creaties van Bonka Circus waren hier ideaal voor door de grote visibiliteit bij verschillende soorten weggebruikers. Hierdoor kwamen de visuals helemaal tot hun recht.

Niet alleen de volledige achterkant (en ook de zijkant) van een heel aantal bussen werd ingezet, ook de binnenkant van een aantal Gentse trams hadden een zichtbare banner. Deze inzet aan de binnenkant was ideaal aangezien de doelgroep hier langer aanwezig is en hun handen vrij hebben om via hun smartphone bijvoorbeeld de website te bezoeken. Aan de buitenkant van de bussen was het dan weer haast onmogelijk om naast de full backs en sides te kijken.

In het totaal werd er op die manier 491.724 km rondgereden met bussen waar UGent-campagnes op te zien waren. Dat is ongeveer 12,3 keer rond de wereld!

Verder werd de brede aanwezigheid over Oost- en West-Vlaanderen mogelijk gemaakt aan de hand van de beschikbare en wijd verspreide 2m² affiches langs de weg, maar ook in de stations van Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen. Hierdoor had de pendelaar of weggebruiker de mogelijkheid om op meerdere momenten contact te hebben met de campagne. De 2m² werden ook nog lokaal in Gent in grotere aantallen ingezet in het station en doorheen de stad. Met de digitale versies van de borden behaalden we maar liefst 19.415.340 bruto contacten!

Verder is de out of home campagne aangevuld met wildpostering én een 90m² grote banner aan de Beurs van Brussel. Dit is een prestigieuze en historische locatie in een wandelzone, vlakbij Dansaert en de Grote Markt met een breed nationaal, maar ook lokaal bereik. Van opvallen gesproken!

De out of home uitingen werden goed onthaald op sociale media door het opvallende maar straight forward ontwerp en heldere boodschap. Door de diverse soorten out of home kanalen hebben we enorm veel contacten kunnen bereiken. Voor toekomstige campagnes is diversificatie in out of home kanalen zeker een blijver!

Social

Uiteraard is de doelgroep niet alleen op de weg te vinden, maar ook online! Eind februari startten we met de LinkedIn & META campagne, die eindigde op 26 maart (de alumnidag).

Op Meta werd gekozen voor het brede publiek binnen een specifieke regio om de boodschap van de UGent zo breed mogelijk te verspreiden: we behaalden een bereik van 70% op de doelgroep! De alumni konden we daarentegen veel beter en gerichter via LinkedIn bereiken, waar we 648.000 impressies haalden.

Voor de awareness laag werd een combinatie voorzien van video en carrousels. De videocampagne werd breed verspreid en diende ondersteunend aan de brede campagne. Er werden verschillende visuals ingezet, waarmee ook een hoge frequentie werd nagestreefd. Het informatieve karakter van de creatie werd dan weer ondersteund door het carrousel formaat.

Hoe de campagne gelopen heeft?

Het resultaat:
Hoe de campagne gelopen heeft?

We hebben de hoge frequentie vlot kunnen uitleveren dankzij een hoge druk en voldoende afwisseling in materiaal. Vooral video werkte goed! De hoge frequentie was belangrijk gezien we echt impact willen creëren en de kernboodschap ‘Denk Durven’ breed willen uitdragen. Daarnaast blijven sociale media een vluchtig platform, nog een reden voor de hoge herhaling.
In de laatste laag van de campagne werd ook search ingezet aan de hand van branded keywords.
Samengevat kunnen we uit deze campagne concluderen dat er, in samenwerking met Bonka Circus, een succesvolle alumnidag is georganiseerd, dat de UGent nog steeds top of mind is en dat het absoluut een goed idee is om te denken durven!