FAAM: het virtuele museum van de Vlaamse Overheid op de kaart gezet

Case
FAAM: het virtuele museum van de Vlaamse Overheid op de kaart gezet

FAAM is de benaming voor het virtuele museum dat de geschiedenis en cultuur van Vlaanderen voor iedereen toegankelijk maakt. Het is een initiatief van de Vlaamse Regering en heeft als doel op een inclusieve manier verhalen te vertellen over koningen, kunst, het dagelijks leven, eten en drinken, wonen en werken. ZIGT lanceerde in 2024 een mediacampagne om het virtuele museum bij het grote publiek te introduceren en stelde de optimale mediamix samen: OOH werd ingezet om de bekendheid te verhogen en social media om interactie met het publiek mogelijk te maken. En met succes! Want als gevolg van de campagne was er een grote stijging merkbaar in zowel de merkherkenning als het aantal websitebezoeken.

DE INZET

De eerste fase van de campagne was de lanceringsfase waarin het de bedoeling was om de merknaam FAAM bij het grote publiek bekend te maken. Opdracht was dus op zoek te gaan naar een kanaal dat een hoog bereik op relevante doelgroepen kon aanleveren. Een tweede eis die we stelden aan het kanaal was dat het alomtegenwoordig en continu aanwezig zou zijn. Immers, ook het virtuele museum is altijd en overal te bezoeken. Via een grondige media- en doelgroepanalyse kwamen we vervolgens uit bij het kanaal OOH. Dit campagneonderdeel werd heel breed opgezet. Van de gekende 2m² borden in het straatbeeld tot borden in de treinstations en van bierviltjes tot een beklede tram aan de kust: FAAM was écht overal.

Als ondersteuning voor de OOH campagne, zetten we ook een social media in om de naamsbekendheid te helpen verhogen. En via die socials konden we meteen ook werken aan ons tweede doel: de doelgroep informeren over het museum. Er werd namelijk een landingspagina gebouwd waarin FAAM de ruimte had om de insteek en opzet van het virtuele museum uit de doeken te doen. De social media campagne – inclusief duidelijke call-to-action om FAAM te gaan ontdekken – was het ideale vehikel om traffic naar de landingspagina te genereren en maximaliseren en op die manier dus het publiek te informeren.

ZIGT besloot verder ook geo-located display ads in te schakelen. Mensen die fysieke musea – maar ook bijvoorbeeld andere voor FAAM relevante plaatsen zoals dierentuinen en pretparken – bezoeken, hebben een grotere kans ook interesse te tonen in het bezoeken van een virtueel museum. Wie zich op dergelijke fysieke locaties had begeven, had nadien dus ook veel kans om op websites reclame voor FAAM te zien.

De gehele lanceringscampagne werd ten slotte ook nog ondersteund door actief in te zetten op SEA. In search werden daarom drie soorten campagnes opgezet. Eerst en vooral werd er geadverteerd rond zoekopdrachten op de naam FAAM zelf. Door de stijgende naamsbekendheid van het virtuele museum nam dit aantal zoekopdrachten immers gevoelig toe. Vervolgens gingen we adverteren bij zoekopdrachten naar onderwerpen die ook in het virtuele museum zelf belangrijke trefwoorden zijn. En als laatste was er nog de campagne waarbij we gingen adverteren bij zoekopdrachten die aantonen dat de gebruiker interesse toont in de geschiedenis van Vlaanderen.

Bekendheid bij het grote publiek en traffic naar de site

Het resultaat:
Bekendheid bij het grote publiek en traffic naar de site

De mediacampagne van FAAM in 2024 was alomtegenwoordig en uiterst zichtbaar en bijgevolg ook zeer impactvol. Door de OOH en digitale kanalen groots in te zetten, slaagden we erin een breed bereik te realiseren.

Het hoge aantal websitebezoeken in deze periode toont aan dat de hoge graad van zichtbaarheid zich ook effectief heeft vertaald in een actie bij het publiek. De digitale campagne was goed voor 23% van het totaal meetbare websiteverkeer. Het aandeel direct verkeer bedroeg 45% van de bezoeken.

In de najaarswave kon er handig worden verder gesurft op de merkbekendheid die door de voorjaarscampagne werd neergepoot. Dit leidde in de tweede wave tot een hoge mate van betrokkenheid of engagement bij de advertenties en tot kwalitatieve activiteit op de website.

De campagne heeft FAAM dus een hele mooie en solide basis gegeven om in de toekomst op voort te bouwen en zo verder te groeien in het digitale kunstlandschap.