DELA: meer dan alleen uitvaartverzekeringen

Case
DELA: meer dan alleen uitvaartverzekeringen

In 2024 lanceerde ZIGT een bijzondere campagne voor DELA, dé marktleider op het gebied van uitvaartverzekeringen in België. Uitvaartzorg en ontzorgen was ditmaal het onderwerp van de campagne. Met een uitgebreide videostrategie kon de doelgroep effectief bereikt worden en speelde deze bovendien echt op het sentiment van de doelgroep.

Hoewel DELA bekendstaat als de grootste speler in de sector van uitvaartverzekeringen, is er een duidelijke nood om hun minder bekende dienstverlening – uitvaartverzorging en ontzorgen rond overlijden in het algemeen– onder de aandacht te brengen.

Deze imagocampagne rond uitvaartzorg had als doel om DELA te positioneren als een warme en toegewijde ontzorger rondom overlijden.

Een cruciale boodschap, gezien slechts 20% van de Belgische bevolking een uitvaartverzekering heeft en het besef dat DELA ook uitvaarten verzorgt, onvoldoende aanwezig was.

Emotionele ervaring via video

Omdat het onderwerp erg gevoelig ligt, hebben we bewust gekozen voor een empathische benadering door middel van een uitgebreide videostrategie. Met beeld en geluid konden we op een genuanceerde manier emoties overbrengen en het delicate karakter van het thema respecteren. DELA wil er immers ook staan als een menselijke, warme, betrokken en zorgende organisatie, waardoor het zeker belangrijk was emotie over te brengen.

We richtten ons op een brede doelgroep van 25- tot 65-jarigen, omdat iedereen, ongeacht leeftijd, in contact komt met het thema overlijden. Om het maximale bereik te realiseren, kozen we voor een 360 graden aanpak. Dit hield in dat we verschillende platformen benutten om zoveel mogelijk mensen te bereiken – nodig, gezien de verschillende leeftijdsgroepen en verschillend mediaconsumptie binnen onze doelgroep.

Geslaagd!

Het resultaat:
Geslaagd!

De belangrijkste pijler van de campagne was televisie, waar we een strategische mix van zenders gebruikten om een brede verspreiding te garanderen. Aan het einde van de campagne hadden we op die manier de helft van onze doelgroep meerdere keren bereikt met de televisiespot. Uiteraard versterkten we dit luik met online video, wat vooral bij het jongere segment zorgde voor een extra bereik. Met een mix van long form video, short form video en YouTube zorgden we voor een uitgebreide visuele aanwezigheid, zonder de nadruk te leggen op directe conversie zoals clicks. Het doel was immers awareness en imago, en op dat vlak scoorde de campagne uitstekend. Om na te gaan in welke mate de spot interesse wekte bij de kijkers, keken we naar de cijfers van Google Analytics. Tijdens de campagneperiode, zien we dat het aantal sessies op de website DELA.be met maar liefst 23,27% is gestegen ten opzichte van een eerdere vergelijkbare periode. Dit bewijst dat de campagne erin geslaagd is om de interesse van het publiek te wekken en hen te stimuleren om meer te ontdekken over DELA’s dienstverlening.

Naast de imagocampagne waren er ook twee succesvolle contentinitiatieven. De eerste was een campagne op Social Media met zowel video als beelden waarin uitvaartondernemers hun getuigenissen deelden. Deze content stelde ons in staat om de doelgroep met een andere boodschap te benaderen en de persoonlijke aanpak (en de toewijding van de uitvaartondernemers) in de kijker te zetten. Deze campagne richtte zich op het genereren van verkeer naar de website, en de resultaten overtroffen de verwachtingen: de doelstellingen werden behaald met een overscore op het aantal behaalde clicks. Een CTR boven de 1% zorgde voor dit goede resultaat. Deze cijfers tonen aan dat de doelgroep niet alleen geïnteresseerd was, maar ook daadwerkelijk actie ondernam. De persoonlijke aanpak werkt en toont het menselijke aspect van DELA.

Daarnaast zorgde de blog, met maandelijkse relevante artikelen rond het thema overlijden, ook voor aanzienlijke betrokkenheid en bezoekersaantallen. De combinatie van sterke content en doordachte verspreiding leverde op meerdere fronten succes op. Door de blog maandelijks te herhalen met telkens verschillende contentstukken, leren we welke content het beste werkt voor DELA en kunnen we hier maand na maand op verder bouwen. We leren onze doelgroep beter kennen en spelen steeds in op de beste aansluiting met DELA.

Dat de campagne ook effectief had op het imago wordt ook aangetoond met onderzoek dat DELA dagelijks uitvoert. Zowel voor, tijdens als na de campagne werd de sentiment score (PULSE) onderzocht. Hieruit blijkt dat in de nasleep van de campagne één van de hoogste scores behaald werd op het gebied van onder andere vertrouwen en bewondering voor DELA.

Dit bevestigt dat ook een campagne rond een gevoelig thema zoals uitvaartzorg een sterke impact kan hebben, mits op de juiste manier aangepakt.