Custom made integratie waarbij Recupel en Nostalgie de handen in elkaar slaan

Case
Custom made integratie waarbij Recupel en Nostalgie de handen in elkaar slaan

Een vzw die het klaarspeelt om op twee dagen 9 ton elektrische apparaten in te zamelen? Recupel deed het. De motor van dit succes? Radio.

Recupel organiseert in België de inzameling en de verwerking van afgedankte elektro-apparaten en lampen. Al wie een elektr(on)isch apparaat op de Belgische markt brengt, is bij wet verplicht om ook de inzameling en de verwerking van de afgedankte toestellen op zich te nemen. Het is naar aanleiding van die zogeheten aanvaardingsplicht dat door producenten en invoerders een inzamel- en verwerkingssysteem op poten werd gezet voor afgedankte elektro. Recupel is de vzw die dat duurzame en kostenefficiënte systeem in goede banen leidt, van de financiering over de uitvoering tot en met de sensibilisering. En dat in nauwe samenwerking met onder meer handelaars, gemeenten, Kringwinkels, regionale overheden, recyclers en intercommunales.

Meer dan 50 miljoen ongebruikte huishoudelijke apparaten sluimeren in Belgische huishoudens. Een enorm potentieel! Want deze toestellen kunnen nog hergebruikt worden of zitten boordevol waardevolle materialen die we kunnen recupereren door recyclage. Daarom bundelden Recupel en Nostalgie hun krachten om ze een tweede leven te geven. Ze organiseerden op 29 september 2021 (in Nijvel) en op 13 oktober 2021 (in Namen) een grote inzamelactie voor elektrische toestellen zoals microgolfovens, wasmachines, koffiemachines, waterkokers,… Liefst nog in goede staat om ze te hergebruiken en zo te schenken aan de slachtoffers van de overstromingen. Apparaten die niet meer te redden waren, zijn gerecycleerd tot nieuwe grondstoffen.

Radio… al meer dan 100 jaar oud en nog steeds springlevend!

Radio valt op, blijft hangen, vermaakt, maakt indruk, prikkelt, ontroert,.. Kortom radio is een niet te onderschatten medium. Stel jezelf maar eens de vraag hoe vaak je naar de radio luistert. In Wallonië luistert 65% van de bevolking dagelijks naar de radio en dit gemiddeld 3 uur. Ze doen dit thuis, in de wagen, tijdens het werk, bij het winkelen,.. Radio is overal en dominant gedurende de hele dag. (Bron CIM RAM Sept-Dec 2021)

Mede dankzij deze lange connectie voelt de luisteraar zich persoonlijk aangesproken door wat hij hoort. Om die reden wordt een ‘call-to-action’ in geen enkel ander medium zo snel opgevolgd als bij radio. Waarom? Omdat Belgen vertrouwen hebben in de berichtgeving van radio, dit zegt maar liefst 76% van de bevolking. Ter vergelijking: op plaats 2 staat geschreven pers (70%) en op 3 televisie (65%). (Bron Eurobarometer 2020-2021)

Bovendien vindt de helft van de luisteraars geen enkele reden om van zender te veranderen tijdens het horen van radiocommercials (Bron: KULeuven, onderzoek aan Instituut voor Mediastudies). Dit is nog sterker bij trouwe luisteraars en laat dat ook de reden zijn waarom we geopteerd hebben voor de sterkste radiozender in Wallonië.

Er is sprake van een sterk mobiliserend effect op de luisteraar, zeker bij een integratie waarbij de presentators achter het doel van de campagne staan en zich mee engageren voor het beste resultaat.

Tot slot is radio in staat grote massa’s mensen te bereiken, en dit live! Waarbij andere kanalen eerder een uitgesteld karakter hebben: denk maar aan TV content dat we nu consumeren wanneer we willen, papieren krant lezen in het weekend en de PDF versie tijdens de week,… bij de meeste kanalen hebben we steeds het probleem: hoe kunnen we de Belgen live aanspreken en ze meteen in beweging brengen? De enige oplossing hiervoor is live radio!

Geen klassieke campagne maar wel een custom made integratie waarbij Recupel (een vzw) en Nostalgie (een commerciële zender) de handen in elkaar slaan.

In tegenstelling tot andere spelers die op radio steevast inzetten op promo’s of opendeurdagen, zijn wij het medium op een andere manier gaan inzetten. Het was de keuze om luisteraars aan de hand van interviews te informeren over de voordelen van hergebruik of de opties over het aanschaffen van elektrische apparaten, bijvoorbeeld via een kringloopwinkel waar ze ook nagekeken of hersteld worden. Dankzij een leuke creatieve omzetting, boden we de luisteraar tal van argumenten.

De inzamelactie werd gekoppeld aan een goed doel. Ingezamelde apparaten werden nagekeken, hersteld en geschonken aan de slachtoffers van de overstromingen in Wallonië. Een ramp die vele luisteraars van Nostalgie nauw aan het hart lag. Radio speelt in onzekere en moeilijke tijden een belangrijke rol. Om te informeren en te duiden, maar ook om te verbinden via de hartverwarmende initiatieven. Dit heeft het medium ook bewezen tijdens de coronacrisis.

De gezondheidscrisis heeft geen impact gehad op het bereik van radio. In buurlanden kijken ze altijd met grote ogen naar de luisterduur van radio bij de Belg. Als reden gaven ze onze drang om in de file te gaan staan met z’n allen. Deze laatste stelling kunnen we nu wel zeker ontkrachten. In de CIM data zien we duidelijk dat er geen significant verschil is in het bereik van radio voor de crisis in vergelijking met de cijfers na 2020. Wat we wel zien en wat voor ons ook 1 van de redenen was om een samenwerking met een radiozender aan te gaan: de locatie van het luisteren is wel gewijzigd. We zijn nog meer van thuis uit naar radio gaan luisteren.

Waarom willen we voornamelijk luisteraars aanspreken thuis? Zodat ze dat ongebruikte toestel meteen kunnen vastnemen en komen brengen naar de uitzendlocatie waar Nostalgie zich op dat moment bevond, dit alles voor de actie van Recupel!

Een geschonken apparaat = een herwonnen glimlach. Dit is de kernboodschap die Recupel naar voren draagt tijdens deze oproep naar donaties. De primaire doelstelling van de campagne is activerend: inzamelen! Een integratie op de radio kan ervoor zorgen dat er wordt uitgesproken wat te doen met ongebruikte/defecte toestellen en hoe dit correct binnen te brengen zodat het kan worden gerecycleerd.

Twee unieke inzameldagen werden georganiseerd ter gelegenheid van de Grande Collecte Recupel. Tijdens deze twee dagen is de inzamelactie te horen op Nostalgie. Nostalgie heeft het grootste aandeel op de Franstalige actieve bevolking en dus campagnedoelgroep 25-65 jarigen.

Een speciaal programma “Recycling Mission” gaf de luisteraars tal van adviezen om te helpen hoe ze beter kunnen recycleren dankzij de Recupel-experts. Nostalgie heeft zich voor deze campagne gevestigd met hun mobiele studio op een winkelparking van Nijvel en de parking Acinapolis te Namen.

Eric Dewaet, CEO de Recupel :

« Apporter vos appareils inutilisés ne demande qu’un petit effort de votre part. En moyenne, chaque ménage en possède une dizaine. C’est une excellente occasion de leur donner une seconde vie et d’aider des compatriotes durement éprouvés à reconstruire leur vie. »

Frédéric Herbays, Brand Manager/Directeur des Programmes de Nostalgie :

« Le recyclage est un geste positif pour la planète et il fait totalement partie des valeurs véhiculées par Nostalgie. En qualité de média responsable, nous souhaitons faire prendre conscience à nos auditeurs que leurs appareils inutilisés pourront facilement être recyclés ou reconditionnés afin de leur offrir une seconde vie»