KFC verovert steeds meer Belgen

Case
KFC verovert steeds meer Belgen

KFC of Kentucky Fried Chicken is wereldwijd gekend. Overal ter wereld vind je wel een filiaal van deze fastfoodketen, die dan ook erg bekend is. In 2019 heeft het merk zich ook in België gevestigd met een eerste restaurant in Brussel. Vandaag de dag vind je 15 restaurants in het hele land, zowel in het noorden als het zuiden.

Liefhebbers van gefrituurde kip kunnen hun vingers al decennialang aflikken met de iconische rood-witte ‘bucket’. Maar er is veel concurrentie op de Belgische fastfoodmarkt, zo blijkt uit de vele openingen van nieuwe restaurants van franchisenemers die goed gekend zijn in België. De mate waarin nieuwe verkooppunten lokale klanten aan zich weten te binden en hen vanaf het eerste contact tevreden kunnen stellen zal dus bepalend zijn voor het succes van het merk in België.

De uitdaging is dan ook om het Belgische publiek kennis te laten maken met het uitgebreide aanbod van KFC en hen aan te moedigen om vaak naar de restaurants te gaan. Maar dat is niet zo eenvoudig, want er zijn maar 15 restaurants in België. Een grootschalige nationale reclamecampagne heeft daarom weinig zin. Het volgende probleem stelt zich dus: hoe kunnen we een publiek bereiken dat slechts in bepaalde delen van het land aanwezig is? We moeten ons niet richten op de volledige bevolking, maar het is wel belangrijk de doelgroep nauwkeurig te bepalen, terwijl we er ook op moeten letten dat we een groot aantal potentiële leads genereren. We hebben uiteindelijk gekozen voor een geo-gelokaliseerde en impactvolle strategie met behulp van kanalen waarmee we meer specifiek kunnen targeten. Daarmee kunnen we een publiek in relevante zones aanspreken, zonder afbreuk te doen aan het volume van ons publiek.

We hebben de volgende kanalen gekozen:

  • Social: dankzij Facebook, Instagram en Snapchat kunnen we verschillende leeftijdsgroepen bereiken en gebruikmaken van zeer nauwkeurige geo-targeting. We hebben persona’s en profielen van potentiële consumenten opgesteld. Daarmee konden we onze keuzes op het gebied van targeting oriënteren en dus doelgroepen bereiken op basis van gedrags- en sociaal-demografische kenmerken.
  • Waze: dit platform is vooral gericht op automobilisten. Het is een slim kanaal om mensen op te sporen die op zoek zijn naar iets om te eten en een impulsieve drang willen bevredigen. Bovendien konden we dankzij de nauwkeurige geo-targeting van de app ook het advertentieformat variëren en de boodschap aanpassen aan het dichtstbij gelegen restaurant en de servicemogelijkheden daarvan (drive-in of restaurant).
  • Search: om zichtbaar aanwezig te zijn bij het betrokken publiek moeten we bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Zo kunnen mensen KFC snel vinden en blijft het merk ‘top of mind’.
  • Digital Out Of Home: deze methode combineert een nauwkeurige controle van de contactpunten met de flexibiliteit van digitale affiches in steden en randsteden. Het is dan ook bijzonder doeltreffend om mensen in de betrokken locaties te herinneren aan de aanwezigheid van het merk en een sterke visuele impact te hebben.
Penetratie en activering

Het resultaat:
Penetratie en activering

Na vier campagnegolven zijn er duidelijke tekenen van een toenemende penetratie van de boodschap in het gebied: het cumulatieve bereik van het publiek op Meta is bijna verdubbeld tussen de eerste en tweede campagneperiode. Daarnaast is het percentage navigaties naar een verkooppunt op de app tijdens het voorjaar 2023 met 168% toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor (2022). Dankzij een flexibele en aangepaste aanpak kunnen we onze reclamekracht aanpassen tijdens succesvolle periodes voor het merk, zoals de eindejaarsfeesten en de koopjes in januari. Tijdens die periodes krijgen de restaurants meer bezoekers over de vloer. 

De strategie, die sinds enkele maanden gebruikt wordt, heeft zijn vruchten al afgeworpen. Ze moet enkel verlengd en regelmatig geoptimaliseerd worden zodat KFC de leider op de Belgische markt wordt en het antwoord is op de veelgestelde vraag: “Wat zou ik nu eens eten?”