Bicky’s Media Campagne 2023: Ondersteuning van Frituristen

Case
Bicky’s Media Campagne 2023: Ondersteuning van Frituristen

Bicky: Altijd goed.
Bicky is een iconisch merk in België, bekend om zijn heerlijke hamburgers en snacks. Al
decennialang verleidt Bicky liefhebbers van fastfood met zijn unieke smaken en herkenbare
sauzen. Met een geschiedenis die teruggaat tot de jaren ’80, heeft Bicky een speciale plaats
veroverd in de harten (en maagjes) van Belgen en zelfs daarbuiten. Uit onderzoek weten we dat
de emotionele kenmerken die Belgen bij Bicky voelen overwegend positief zijn!

De mediacampagne van 2023
In 2023 lanceerde Bicky een ambitieuze mediacampagne om zijn dealers (de erkende Official
Bicky dealers, te herkennen aan hun lichtreclame) te ondersteunen. Deze campagne was niet
alleen gericht op het verhogen van de verkoop van Bicky-producten in de erkende frituren (met
een voucher van €2), maar een onderliggende, maar minstens even belangrijke doelstelling was
ook het versterken van de band tussen het merk en zijn distributeurs. Want Bicky? Da’s altijd
goed. Deze campagne werd bedacht door het creatieve agency Android in Antwerpen.

De media Inzet
Bicky zette verschillende media-kanalen in om deze boodschappen te verspreiden:

  1.  Out of home (OOH): Bicky maakte gebruik van Out-Of-Home reclame, waarbij advertenties werden geplaatst op locaties in steden en dorpen in de buurt van de erkende Bicky dealers. Er werd gekozen voor de 2m² met zowel alleenstaande borden als bushokjes. Dit zo kort mogelijk bij de frituren om op die manier Bicky top of mind te krijgen alvorens men het frituur binnenwandelt. We willen immers hen bereiken die al naar de frituur gaan, maar hen wel overtuigen om net voor het Bicky product te kiezen in dat frituur en niet voor dat van een andere aanbieder. Met 500 borden nationaal ingezet haalden we meer dan 15 miljoen contacten. Dit betekent een bereik van 47% op doelgroep 18-54. Met deze aanwezigheid spelen we zowel in op de frituurbezoeker als op band tussen Bicky en zijn Bicky dealers. Zij zien het bord immers ook!
  2. High Impact Display: Display is een alom gebruikt kanaal, maar er is een veelheid aan formaten. Om in de massa op te vallen kozen we voor de formaten met een hoge impact, namelijk de takeovers. Dit op de meest bezochte nieuwswebsites hln.be en sudinfo.be. We kiezen ervoor de hongerige kijkers te bereiken: zij die wellicht al ‘goesting’ hebben in een frituurbezoek om hen dan te overtuigen om voor Bicky te kiezen. Aanwezigheid was daarom telkens op donderdag en vrijdag tussen 12 en 18 uur. Met deze opvallende takeover behaalden we bijna 1 miljoen impressies.
  3. Pauzeknop Advertising: Een innovatieve benadering van reclame, waarbij er advertenties getoond worden tijdens het kijken van video content op de bekende streamingplatformen maar ook op TV. Door de advertentie voor te stellen als een “pauzeknop” voor hongerige kijkers, wist Bicky de aandacht te trekken en hun hunkering naar Bicky-producten aan te wakkeren. De kijker ziet de advertentie van Bicky wanneer men op pauze klikt, om op die manier hen te bereiken die wellicht ‘goesting’ heeft in een snack en misschien wel in een Bicky snack?
  4. Social Media door Android: De communicatie en social media kanalen van Bicky vallen onder leiding van Android, het creatieve agency die de campagne bedacht. Door middel van creatieve en boeiende content op de verschillende social media platformen, werden Bicky’s berichten verspreid naar een breed publiek. De Social Media campagne speelde een grote rol in het betrekken van consumenten en het genereren van buzz rondom het merk.
Geslaagd!

Het resultaat:
Geslaagd!

Resultaten van de campagne
De impact van de mediacampagne was duidelijk zichtbaar.

  • Straatbeeld Zichtbaarheid:
    De OOH-advertenties waren prominent aanwezig in het straatbeeld rondom erkende Bicky dealers, waardoor ze niet alleen de aandacht trokken van voorbijgangers, maar ook de lokale frituristen ondersteunden door hun zichtbaarheid te vergroten.
  • Downloads van Kortingsbonnen:
    Een aanzienlijk aantal kortingsbonnen werd gedownload als reactie op de campagne. Deze bonnen stimuleerden klanten om naar de frituur te gaan en te genieten van Bicky’s heerlijke assortiment, waardoor zowel de verkoop als de loyaliteit aan het merk werden gestimuleerd.
  • CTR van de high impact display:
    De click through rate voor de take overs lag boven de benchmark bij beide publishers. De
    betrokkenheid was dus hoog vanuit de doelgroep!

De mediacampagne van 2023 heeft niet alleen de verkoop van Bicky-producten gestimuleerd,
maar heeft het ook een positieve invloed gehad op de relatie tussen het merk en zijn erkende
dealers, waarbij ze samenwerkten om een heerlijke ervaring te bieden aan liefhebbers van
fastfood in België.