Update luistercijfers radio
Benieuwd hoe het luistergedrag is gewijzigd sinds covid19?
Eind april publiceerde het CIM de nieuwste cijfers van de afgelopen radiogolf (september 2020 tot en met februari 2021). Door COVID heeft het CIM een mouw moeten passen aan haar methode: een deel van de persoonlijke interviews werd vervangen door telefonische interviews. Dit is de tweede studie die meer inzicht geeft in het “nieuwe” luistergedrag van radio in een periode waar thuiswerken voor velen de norm was.
Luisterduur blijft stabiel
Als medium zien we dat radio zeer stabiel blijft en op enkele vlakken zelfs beter scoort. In het Noorden stijgt de luisterduur met 8 minuten.
Door het thuiswerken werd er meer naar de radio geluisterd thuis en minder in de auto, wat niet verassend is. Ook hier zien we in het Zuiden dat het effect iets kleiner is dan in het Noorden (30% luistert thuis versus 33% in het Noorden).
Tijdens drivetime wordt er meer vanuit de werkplek geluisterd
In het Noorden zien we dat er tijdens ‘drivetime’ in de avond iets significant meer vanuit de werkplek (+14 min) wordt geluisterd. Deze tendens zien we terugkomen in het Zuiden, maar dan in ‘drivetime’ in de ochtend (+7 min). Hier blijft de avond drivetime eerder stabiel, hoewel er iets minder van thuis geluisterd wordt.
DPG Media heeft sterkte stijgers op kerndoelgroep 18-44j, Radio 2 blijft grootste familiezender op 12+
In het Noorden komt DPG duidelijk als winnaar uit de bus. Op hun kerndoelgroep groeien zowel Qmusic als JOE naar een marktaandeel van respectievelijk 21.5% (+10%) en 14.1% (+7.6%). Daarmee wordt de kloof tussen Qmusic en MNM nog groter: Qmusic laat MNM (-3.5%) achter zich. Studio Brussel lijdt zware verliezen (-7.7%) en volgt met 15.5%. Ook met zijn jongere zender zien we dat DPG wint: Topradio verdubbelt zijn marktaandeel en gaat van 1.8% naar 3.8% op de kerndoelgroep 18-34. We zien dat Radio 2 een stijging doorging, zowel op zijn kerndoelgroep (+13.3%) als op 12+ (+7.9%). Op 12+ zien we verder ongeveer dezelfde evolutie van de zenders als op hun kerndoelgroep. De uitzondering hierop is Radio 1: hoewel deze zender iets minder marktaandeel bekomt op kerndoelgroep (-2%) kan die op 12+ wel stijgen naar een marktaandeel van 9.8% (+6.5%).
Zender | Kerndoelgroep | Marktaandeel 2021 | Marktaandeel 2020 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Qmusic | 18-44 | 21,5% | 19,5% | 10% |
JOE | 35-59 | 14,1% | 13,1% | 8% |
Top Radio | 18-34 | 3,8% | 1,8% | 111% |
MNM | 18-44 | 16,7% | 17,3% | -4% |
MNM Hits | 18-44 | 2,4% | 2,6% | -8% |
Studio Brussel | 18-44 | 15,5% | 16,8% | -8% |
Radio 1 | 30+ SG1-3 | 14,9% | 15,2% | -2% |
Radio 2 | 35-59 | 13,6% | 12,0% | 13% |
Nostalgie (NL) | 35-59 | 8,4% | 8,7% | -3% |
NRJ | 18-44 | 0,2% | 0,7% | -71% |
Studio Brussel wordt significant minder beluisterd op het werk
Als we kijken naar de evolutie van het marktaandeel per locatie, zien we dat Studio Brussel significant minder beluisterd wordt op het werk ten opzichte van de vorige wave. Qmusic & Joe worden op hun beurt net meer beluisterd op het werk dan ervoor. Radio 1 en Radio 2 zijn duidelijk zenders die vaker thuis beluisterd worden dan op het werk.
DH Radio, Fun Radio, Bel RTL en NRJ zijn sterkste stijgers
In het Zuiden merken we een veel groter verschil tussen deze golf en de vorige: zowel voor IP als RMB. Beide regies hebben zenders die er enorm op vooruitgegaan zijn op hun kerndoelgroep zoals Bel RTL (+30.4%) en Fun radio (43.5%) bij IP NRJ (+18%), DH radio (87.5% bij RMB. De grote verliezers op eigen doelgroep zijn La Première (-32.1%), Radio Contact (-13.5%) en Nostalgie (-14.9%). Waar BEL RTL in de vorige golf nog als tweede in de rij volgde na Classic 21 met een marktaandeel van 7.9% vs 9.3%, claimt de zender nu de eerste plaats op 30-54 met 10.3% (vs 9.8% voor Classic 21). Op 12+ zien we veel minder uitschieters, maar blijven de tendenzen ongeveer dezelfde. We zien wel dat NRJ op 12+ daalt in marktaandeel (van 8.2% naar 7.7%), maar steeg op eigen doelgroep. Een eervolle vermelding is weggelegd voor DH Radio, die enorm steeg zowel op eigen doelgroep als op 12+.
Zender | Kerndoelgroep | Marktaandeel 2021 | Marktaandeel 2020 | Verschil |
---|---|---|---|---|
La Première | 25-54 SG 1-4 | 5,5% | 8,1% | -32% |
Vivacité | 30-54 | 7,8% | 7,7% | 1% |
Pure/Tipik | 25-44 | 6,7% | 7,0% | -4% |
Classic 21 | 30-54 | 9,8% | 9,3% | 5% |
NRJ | 18-34 | 19,0% | 16,1% | 18% |
DH Radio | 18-44 | 3,0% | 1,6% | 88% |
Bel RTL | 30-54 | 10,3% | 7,9% | 30% |
Radio Contact | 18-44 | 16,0% | 18,5% | -14% |
Nostalgie (FR) | 30-54 | 13,1% | 15,4% | -15% |
Fun Radio | 18-34 | 6,6% | 4,6% | 44% |
Classic 21 en DH Radio winnen aandeel in luisteren op het werk
In het Zuiden zien we dat er geen grote veranderingen zijn in het thuis luisteren, net zoals in het Noorden. Ook hier zien we op de werkvloer dat er een shift is geweest tussen enkele zenders: Classic 21 en DH Radio hebben aan marktaandeel gewonnen ten nadele van NRJ en Contact. La Première is een zender die voornamelijk thuis wordt beluisterd, net zoals Bel RTL.
We zien dat het thuiswerken het luistergedrag heeft veranderd, maar over het algemeen staat radio als medium nog even sterk als ervoor.
Wil je meer weten over deze radiocijfers of wil je een advies? Aarzel niet ons te contacteren!