Nieuwe ontwikkelingen bij Clear Channel Belgium
28-01-2015

Ace
Nieuwe ontwikkelingen bij Clear Channel Belgium

Na de ingebruikname van ’s werelds grootste digitale reclamepaneel op Times Square in New York, lanceert Clear Channel, de specialist in outdoor reclame de planning tool ‘Ace’ en wil het de interactiviteit tussen consument en adverteerder vergroten.

Met het nieuwe online planning tool Ace biedt Clear Channel zijn adverteerders en mediaplanners voortaan de mogelijkheid aan om zelf een affichecampagne samen te stellen. Dankzij deze nieuwe software kan men verschillende criteria zoals het type campagne, de beoogde doelgroep, het vereiste bereik of de campagneduur instellen. Op deze manier kan men snel en eenvoudig een volledige campagne op maat uit werken.

Verleden week startte Clear Channel samen met de fulfulment-specialist HighCo bovendien met de eerste tests van het nieuwe ‘instant mobile couponing’ systeem. De OOH-specialist wil de consument de mogelijkheid bieden om reeds in het winkelpunt gebruik te maken van de diverse mogelijkheden van mobile couponing. HighCo ontwikkelde voor het reeds bestaande Connect-platform van Clear Channel het zogenaamde ‘Close the Loop’ –project dat de verkoop in de winkels moet stimuleren. Bart Van Den Notelaer, digital salesmanager bij Clear Channel, wijst er op dat het huidige Connect-platform bestaande uit 3.300 2m²-zijden uitgerust is met QR-codes en NFC-tags. Deze technologie laat consumenten reeds toe meer informatie in te winnen over het product of de website van de adverteerder te bezoeken via zijn smartphone.

Clear Channel hoopt met dit nieuwe project vooral het merkimago te kunnen versterken, alsook het traject dat de consument aflegt tussen zijn woning en de winkel beter in kaart te brengen en de consument in het verkooppunt zelf dadelijk te laten genieten van allerhande promoties, iets wat tot nu toe niet mogelijk was.

HighCo en Clear Channel zijn samen op zoek naar manieren om klanten in staat te stellen op basis van Clear Channel’s digitale, interactieve netwerken deel te nemen aan promoties en extra content aan te vragen rond diezelfde promoties. Het contact met de klant wordt rechtstreekser en voortaan wordt het mogelijk consumenten net voor hun aankopen te beïnvloeden en hun gedrag te traceren, aldus Willem Stox (sales director bij HighCo). Instant mobile couponing zorgt er bovendien voor dat een boodschap die voorheen vrij statisch was nu heel interactief wordt. Merken komen ook veel meer te weten over wie hun klanten precies zijn dankzij de informatie die wordt doorgestuurd wanneer de consument de NFC-tag of QR-code scant met zijn smartphone. Zo is het interessant om te zien waar en wanneer men precies zijn aankopen doet. Met deze interactieve vorm van couponing spreekt men ook een ander publiek aan dan met de klassieke papieren kortingsbonnen.

art Van Den Notelaer en Willem Stox benadrukken dat de eerste tests positief verlopen zijn. De actie die Clear Channel eind november 2014 op poten zette voor bierproducent Alken-Maes leverde alvast mooie resultaten op. Zo werd er een clicktrough percentage van 5,5% op de Promobutlerbanners genoteerd en werd er naar eigen zeggen door het toevoegen van de promotie via de mobiele applicatie van Promolife 37% meer consumenten bereikt.

Het mag duidelijk wezen dat Clear Channel de laatste maanden enkele mooie ontwikkelingen doorvoert. Volgens Arnaud Vandenberghen, managing director van Kinetic Belgium, zijn deze ontwikkelingen een stap in de goede richting, maar lang niet voldoende. Landen zoals China en Groot-Brittannië staan reeds veel verder wat digital OOH reclame betreft. Zo vertegenwoordigt digital in China reeds 33 procent van de totale investering in OOH. Het grote probleem ligt volgens Vandenberghen echter bij de aanbieders zelf. Doordat de Belgische aanbieders over een matuur en kwalitatief hoogstaand aanbod van klassieke affichagepanelen bezitten, zijn zij, puur om financiële redenen, niet gehaast om de digitale ontwikkeling te versnellen, ook al beschikken ze, zo stelt Vandenberghen, wel over de nodige expertise. Bovendien is er grote onzekerheid over hoe de Belgische overheid zal reageren op de massale vervanging van de klassieke panelen in de publieke ruimte door digitale reclameschermen.

In België beschikken zowel Clear Channel als JCDecaux elk over iets meer dan een honderdtal digitale schermen verspreid over verschillend metro- en treinstations in Vlaanderen en Wallonië. Dit aanbod weegt volgens Philippe Hottat (managing partner, PTOC) sterk door op een specifieke doelgroep van mobiele en actieve 15 tot 34-jaringen, dewelke moeilijk te bereiken zijn via traditionele affichage en televisie. Volgens Vandenberghen is het vooral het interactieve aspect van digital dat jongeren zo aanspreekt. Clear Channel nam reeds in 2013 als eerste een interactief netwerk in gebruik, uitgerust met NFC-tags en QR-codes. Ondanks de inspanningen van onder andere Clear Channel meent Vandenberghen dat deze technologieën vaak nog te omslachtig zijn en het feit dat amper 50 procent van de Belgen over een smartphone beschikt, waarvan er slechts 10 procent zijn uitgerust met de NFC-technologie werkt zeker niet bevorderlijk. Met andere woorden, er is nog veel werk aan de winkel om een volwaardig digitaal netwerk uit te rollen. Toch blijven experts overtuigd van het immense potentieel van digitale outdoor reclame. Het is volgens Jos Van Campenhout namelijk meer dan affichage en het “moet gezien worden als een aanvulling bij een televisie- of online plan”. Zowel Vandenberghen als Van Campenhout zijn het er over eens dat in de komende jaren digital uitbreiding zal nemen daar het over dezelfde troeven als klassieke affichage beschikt: nabijheid, persoonlijk contact en lokaal targetten. Maar vooral, omdat het huidige communicatiemodel verrijkt is door de mogelijkheid om reclameboodschappen op een afstand en in real time aan te passen. Flexibiliteit is daarbij van cruciaal belang.

Het beloven in ieder geval nog boeiende en spannende tijden te worden voor digitale outdoorreclame en naarmate nieuwe technologische ontwikkelingen opduiken zal ook digitale reclame vleugels nemen en de consument meer dan ooit tevoren persoonlijk aan spreken.