Influencermarketing, meer dan een like?
20-07-2021

SMI - Barometer
Influencermarketing, meer dan een like?

We vergeleken eerder al de resultaten uit de SMI-Barometer, een onderzoek van de Arteveldehogeschool, en de Digimeter van imec op vlak van gebruik van social media. Nu zoomen we wat dieper in op influencermarketing.

Eerst en vooral even duidelijk maken wat een influencer juist is? Iemand die invloed uitoefent op het koopgedrag van anderen. Deze invloed vloeit voort uit de kennis en autoriteit die ze hebben in een bepaald vakgebied en wordt versterkt door de band die ze hebben met hun volgers. Influencers zijn er ook in verschillende groottes, van micro tot macro influencers. Bij influencermarketing worden deze influencers ingezet voor merken te promoten, door middel van betaling of het verkrijgen van gratis producten.

Het lijkt een vluchtig gegeven, je scrollt op social media, geeft een like en scrollt weer verder. Of is de impact van influencermarketing toch verregaander dan deze veronderstelling? De tweede SMI Barometer brengt heel wat interessante inzichten op dit vlak. De studie is uitgevoerd over heel België op jongeren van 16-24 jaar en had als onderzoeksvraag:  How can Belgian (retail)brands increase their impact on Belgian young people between the ages of 16 and 24 via social media and influencer marketing?’

We nemen je even mee door onze belangrijkste conclusies.

  • Om te beginnen komen jongeren met heel wat merk gerelateerde content in aanraking op sociale media als Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat, Pinterest,… noem maar op. Hoe meer engagement ze maken met deze content, hoe meer de inhoud door hen geapprecieerd wordt.
  • Vanuit de jongeren zelf is er een voorkeur om de boodschap te ontvangen van een merk of influencer die ze zélf al zijn beginnen volgen. Dit geldt zeker voor Instagram. Dit maakt het ons inzien interessant voor merken om het bereik van de influencers te gebruiken om je boodschap organisch tot bij je doelgroep te krijgen. Je zou ook hetzelfde bericht vanuit je merk kunnen posten en sponsoren op Facebook en Instagram, maar door te investeren in een influencer die de boodschap brengt in plaats van de sponsoring, kan je dus ook een mooi bereik genereren en de boodschap wordt meer geapprecieerd. Belangrijk in deze overweging zijn uiteraard een goede match met je doelgroep en de volgers van de influencer in kwestie.
  • Influencermarketing wint aan populariteit, en blijft groeien. 85% van de jongeren volgt influencers op Instagram. Voor Vlaanderen is dit een stijging van 5% tegenover vorig jaar. Jongeren gaven ook zelf toe dat ze recent meer info opzochten over iets merk gerelateerd dat ze zagen bij een influencer die het product/dienst promootte. 1 op 3 gaat het merk ook volgen en 26% kocht zelfs iets aan. De impact is groter bij Franstalige jongeren.
  • Vrouwen hebben meer de neiging om influencers te volgen dan mannen en ze volgen meer influencers in totaal. Oudere jongeren volgen minder snel influencers en ook minder in totaal.
  • Het is voor jongeren ook heel duidelijk dat het om commerciële inhoud gaat. 74% geeft zelf aan dat ze het een goed idee vinden om influencers in te schakelen.
  • De belangrijkste influencerkanalen zijn Instagram, YouTube en TikTok.
  • De grootste motivatie om een influencer te volgen is originele en leuke content. De influencers moeten dus wel creatief zijn met hun content en vooral in Wallonië is geloofwaardigheid nog meer dan in Vlaanderen een belangrijke factor.

Interessante inzichten die aantonen dat er wel degelijk meer achter influencermarketing zit dan een snelle like. Het blijft wel belangrijk om de juiste match te vinden met je merk en influencers te selecteren met voldoende authoriteit en engagement met hun volgers.

Heb je interesse in een social media campagne of twijfel je om influencers toe te voegen aan je mediamix? Wij helpen graag met advies!