Een portret van het sociale landschap van vandaag en morgen
04-03-2022

GWI-rapport
Een portret van het sociale landschap van vandaag en morgen

Is Facebook enkel een sociaal netwerk voor boomers? Is het long format voorgoed verleden tijd? En welke vooruitgang voorspellen de Chinese voor sociale netwerken in het Westen? Het nieuwe GWI-rapport is er en dat betekent: een nieuwe kijk op de social trends van vandaag en morgen. We zetten de belangrijkste voorspellingen even voor je op een rij!

Alvast een eerste vaststelling: Het aantal uren dat we gemiddeld op sociale netwerken doorbrengen, heeft zijn hoogtepunt reeds bereikt en botst nu tegen het plafond aan. Na een plotse verhoging als gevolg van de pandemie en de wereldwijde avondklok in 2020, moesten de sociale netwerken in 2021 toch aan kracht inboeten. Door de massale uitrol van vaccins, was er opnieuw een terugkeer mogelijk naar het “normale” leven, wat bij velen de reislust aanwakkerde en bij sommigen zelfs de behoefte om afstand te nemen van de sociale platformen.

Daarnaast zijn de verschillen tussen generaties en hun gewoontes de laatste jaren veel onder de aandacht gekomen en bieden zij een genuanceerd beeld van het sociale landschap. Met de razendsnelle opkomst van de grootmacht TikTok, dat als een magneet is voor Gen Z’ers, zou Facebook afgestempeld kunnen worden als een zinkend schip vol met chagrijnige 60’ers. Toch is Meta nog steeds toonaangevend wat betreft het aantal gebruikers en kan het rekenen op een regelmatige maandelijkse activiteit onder jongeren. Maar laten we eerlijk zijn: Instagram heeft Gen Z voor zich gewonnen en wordt door hen al bijna drie jaar lang maandelijks meer gebruikt dan Facebook.

In China echter zijn Facebook en Instagram evenzeer onbekend terrein als WeChat en Douyin voor ons in het Westen. Het land moet zeker niet onderdoen op vlak van sociale netwerken en profileert zich zelfs als een voorloper door alle mogelijkheden die hun super apps bieden. Deze sociale applicaties werken met hun eigen betaalsystemen en spelen zo in op een meer globale visie, waarbij het communiceren met vrienden en het betalen voor verschillende producten of diensten binnen dezelfde interface plaatsvinden. De concurrentie is echter hoog en door de geleidelijke opkomst van Douyin (de Chinese tegenhanger van TikTok) belooft het nu al een spannende titanenstrijd te worden.

De social commerce staat in het Westen met de ontwikkeling van Whatsapp’s in-app betalingen en TikTok’s home delivery plannen in de VS nog in de kinderschoenen. Mensen hier stappen geleidelijk af van het meer traditionele gebruik van sociale netwerken en staan steeds meer open voor online betalen via een applicatie. Ondertussen bieden AR (Augmented Reality) en livestreaming adverteerders nog steeds de mogelijkheid om in contact te komen met een publiek dat steeds op zoek is naar nieuwe merkervaringen.

In het GWI-rapport zijn er nog veel meer voorspellingen en analyses over de platformen van morgen te vinden. Bekijk hier het volledige rapport.