De cijfers
Belangrijkste trends in de digitale wereld voor 2024
15-03-2024

.
Belangrijkste trends in de digitale wereld voor 2024

Elk jaar publiceren We Are Social en Meltwater hun onderzoek naar de digitale wereld. Dankzij deze studie van ongeveer 500 pagina’s beschikken we over een schat aan gegevens over de digitale wereld: reclame-investeringen, het gebruik van digitale tools, online bedrijven enz. Kortom: een diepgaand onderzoek uitgevoerd in meer dan 230 landen en gebieden wereldwijd, waardoor we een beter inzicht hebben in hoe mensen het internet gebruiken en hoe marketeers digitale technologieën gebruiken om hun doelpubliek te bereiken.

In dit artikel kijken we eerst naar de algemene cijfers voor België en vervolgens naar specifiekere, steeds met de nadruk op het Belgische grondgebied. We beperken ons tot de belangrijkste cijfers om het niet te uitgebreid te maken.

Algemene trends in België:

Begin 2024 waren er in totaal 11,70 miljoen Belgen, ongeveer 30.000 mensen (+0,3%) meer dan vorig jaar. Van die 11,70 miljoen inwoners woont 98,2% in stedelijke gebieden, terwijl slechts 1,8% op het platteland woont. Van die 11,70 miljoen inwoners is 50,6% vrouw en 49,4% man.

Het gebruik van mobiele verbindingen is ook toegenomen ten opzichte van 2023. Niet minder dan 11,38 miljoen Belgen hebben een actieve mobiele telefoonverbinding, wat neerkomt op 97,3% van de Belgische bevolking (+0,8% ten opzichte van vorig jaar).

Ook het aantal internetgebruikers was begin 2024 gestegen tot 95,3% van de bevolking, of niet minder dan 11,15 miljoen mensen. Wat het gebruik van sociale media betreft, is er echter een daling van 2,9% in het aantal huishoudens. Dat komt neer op een dagelijks gemiddelde van 78,4% van de totale Belgische bevolking, wat nog steeds aanzienlijk is.

Trends van de grote media:

Laten we beginnen met de steeds hogere laadsnelheid: uit de gegevens van Ookla blijkt dat de snelheid van mobiele verbindingen in België in 2023 met 23,4% is gestegen, tegenover 7,2% voor vaste verbindingen. Daardoor kunnen gebruikers sneller hun content laden.

Wat sociale media betreft, waren er begin januari 2024 maar liefst 9,17 miljoen actieve gebruikers – of 78,4% van de bevolking. Het is echter belangrijk om op te merken dat die gegevens mogelijk geen unieke gebruikers vertegenwoordigen.[1] Meer in het algemeen tonen de cijfers aan dat 82,3% van alle Belgische internetgebruikers in januari 2024 minstens één sociaal medium gebruikt. Daarvan is 50,1% vrouw. Die sociale media zijn Facebook (79,8%), WhatsApp (76,3%), Facebook Messenger (69,8%) en Instagram (62,6%).

Wat online video’s betreft, blijkt uit de cijfers dat 83,5% alle soorten video’s bekijkt (+3,7%), 30,9% muziekvideo’s bekijkt en 23,6% virale sketches/memes/video’s bekijkt. Op de laatste plaats in die ranglijst staan productreviews (9,5%).

Bij online audio liggen de cijfers iets anders. 30,9% kijkt of luistert online naar muziek, 30,5% luistert naar online streamingdiensten zoals Spotify, 16,6% luistert naar de radio, 14,2% luistert naar podcasts en 5,9% luistert naar audioboeken.

Investeringen in media, reclame en betrokkenheid en gebruik:

In januari 2024 zal er maar liefst 1,86 miljard dollar geïnvesteerd zijn in digitale media. Dat is een aanzienlijke groei van 16,4% ten opzichte van 2023. Van die investeringen gaat 620 miljoen naar online games, 670 miljoen naar video-on-demand, 410 miljoen naar e-publishing en 160 miljoen naar digitale muziek.

Al die media-investeringen leveren een zekere mate van betrokkenheid op bij gebruikers. 50,8% van de gebruikers zoekt immers online naar merken voor ze iets kopen. De afgelopen 30 dagen heeft 58,9% de website van een merk bezocht, 11,4% heeft een app van een merk gedownload of gebruikt, 10,6% heeft op een gesponsorde advertentie op sociale media geklikt en 9,4% heeft op een online reclamebanner geklikt.

Wat reclame zelf betreft, zal er maar liefst 1,49 miljard dollar geïnvesteerd zijn in digitale reclame (41,5% van de totale reclame-investeringen), wat neerkomt op een stijging van 8,1% tegenover 2023. Daarvan wordt jaarlijks 323,8 miljoen geïnvesteerd in search, 277,6 miljoen in digitale videoreclame, 510 miljoen in banners, 92,35 miljoen in online influencers, 95,42 miljoen in online classified en 24,06 miljoen in online audio. In totaal wordt 49,7% van die investeringen gedaan op mobiele apparaten, 34% op sociale media en 75,6% in programma’s.

Wat tot slot de gebruikte apparaten betreft, blijven smartphones aan de leiding met 93,5% van de gebruikers tussen 16 en 64 jaar, gevolgd door computers (81%) en tablets (33,8%). We zien hier wel een zekere groei in 2024 met 32,9% voor de Smart Home Devices.