5 merkwaardigheden in het najaar van 2017 op TV
28-09-2017

Wie, wat, waar?
5 merkwaardigheden in het najaar van 2017 op TV

Met de schoolbussen terug op de baan, kan iedereen weer uitkijken naar de nieuwe najaarsprogramma’s. Voor regies het ideale moment om kijkers en luisteraars te lokken, en voor adverteerders om hun doelgroepen gericht te bereiken. ZIGT stelde dit najaar enkele merkwaardigheden vast!

  1. Eigen content is king

De kracht van een zender ligt in de programmatie, en de beste manier om mensen te doen kijken is om iets aan te bieden dat nergens anders te vinden is. Met andere woorden: lokale content scoort! Zo keren populaire series als The Voice Van Vlaanderen en Spitsbroers terug op VTM, terwijl VIER ons voorziet van gloednieuwe seizoenen van De RechtbankDe Recherche en Komen Eten. De voetbalfanaten zullen Sports Late Night op VIER, Club RTL met de Europa League & Q2 met de Champions League voor zich winnen. In het Franstalig aanbod vinden we nog steeds gevestigde waarden als Police De La RouteTop Chef en Nouvelle Star op RTL-TVI.

Echter gaat het verder als het weerkomen van reeds bekende programma’s. Op VTM kunnen kookliefhebbers elke weekdag genieten van Sandra Bekkari haar kookkunsten in Open Keuken Met Sandra Bekkari. En nieuwkomer Hoe Zal Ik Het Zeggen?, een productie van de makers van Wat Als? en Safety First, belooft ook hier binnenkort onze lachspieren op te warmen: soms moeilijke boodschappen worden hier op een originele en onvergetelijke manier aan nietsvermoedende personen gebracht. VIER komt onder andere op de proppen met #hetisingewikkeld, een tragikomische fictiereeks over een koppel dat tijdens hun break-up toch nog samenwoont. En Huizenjagers ontketent de competitiviteit tussen drie makelaars om in dezelfde regio het droomhuis voor hun klanten te vinden.

  1. … Maar vergeet de internationale kaskrakers niet

De aanbieding van series en films met een internationale aanhang kunnen een grote boost geven aan de kijkcijfers, zeker in tijden waar het streaming slechts enkele muisklikken verwijderd is. Een klassieker als Prison Break is te zien op Q2, terwijl Twin Peaks met een nieuw seizoen (26 jaar na de originele cult hit!) te zien is op VIER. Zender CAZ zorgt ervoor dat het Nederlandstalig mannelijke publiek aan zijn trekken kan komen met topseries als Game of Thrones, en succesvolle films straight out of Hollywood. De Franstaligen kunnen terecht op het gloednieuwe kanaal ABXplore van RMB voor alles wat met avontuur, auto’s en technologie te maken heeft, alsook op RTL-TVI voor grote premières van de Amerikaanse hits.

Daarnaast worden enkele populaire buitenlandse series vertaald naar een Nederlandstalig of Franstalig formaat. Zo zal Niels Destadsbader elke week zorgen voor wat spanning met de nieuwe quiz The Wall op VTM, terwijl Britse successerie The Great British Bake Off in een Vlaamse bakvorm wordt gegoten op VIER met Bake Off Vlaanderen. RTL TVI volgt met de realityreeks Mariés Au Premier Regard het leven van pasgetrouwden die elkaar slechts leerden kennen voor het altaar. Zo krijgt de populaire reeks Blind Getrouwd dus zijn eigen Franstalige tegenhanger.

Over Franstalig gesproken: zender TF1, dat dit jaar voor Transfer koos als reclameregie in België, biedt hun Vlaams en Waals publiek een brede waaier aan kaskrakers uit vaderland Frankrijk en de Verenigde Staten aan.  Topseries als Les Chamois en Profilage landen hiermee op de Belgische beeldbuis.

  1. ‘Emo TV’ en de (soms harde) realiteit

De gevoelige snaar van de kijker raken staat gelijk aan hun harten winnen. In Over Winnaars op VTM gaat Koen Wauters de dromen van enkele mensen met fysieke beperkingen waar te maken. Denk daarbij aan een slechtziende doen autorijden of een rolstoelpatiënte leren dansen. Ook gaan BV’s in De Laatste 24 Uur de vraag ‘wat zou je doen als je nog maar 24 uur te leven had?’ beantwoorden.

Maar ook de moeilijkere of meer verborgen kanten van het echte leven krijgen de spotlight dit najaar. Taboes zijn er om te doorbreken. Zo gaat Axel Daeseleire op VIER met Project Axel de daklozen van Antwerpen helpen om op zes maanden tijd uit de armoede te ontsnappen. RTL-kijkers verkennen de intiemere gedachten van de Belgen met Les Enfants De Cupidon, gepresenteerd door Pascal Vrebos. Met de fictiereeks Unité 42 duiken kijkers op La Une in de donkere wereld van cybercriminaliteit, een actueel topic waarvan de harde gevolgen nog niet vaak het daglicht zien.

  1. Digital is everywhere

De tijden van enkel uitkijken naar prime time zijn al even gepasseerd: content is altijd en overal beschikbaar via digitale platformen, wat de weg vrijmaakt voor nieuwe verdienmodellen. De samenwerking tussen Medialaan, VRT en SBS Belgium maakt nu plaats voor Stievie Premium, waarbij het welgekende platform voor een maandelijks prijskaartje van € 9,99 kijkers toegang geeft tot alle content van hun 18 topzenders. De keerzijde van de medaille voor adverteerders? De toename aan datacaptatie zorgt voor meer opties op vlak van targeting om hun segmenten zeer gericht aan te spreken over verschillende kanalen heen.

Heel merkwaardig is het nieuwe digital-only kanaal ‘Tarmac’ van RMB, dat hip-hop cultuur nauw in het hart draagt. Met daarbovenop een nieuwe short-form serie genaamd ‘#PLS (Post, Like, Share)’ dat, bijzonder uniek, énkel op Snapchat te bekijken valt. De ideale manier voor adverteerders om een jonger Franstalig publiek te bereiken. Al hun andere programma’s kunnen trouwe kijkers en luisteraars tevens ook op alle devices genieten via hun RTBF Auvio platform.

  1. Voor iedereen wat wils

Regies streven er duidelijk steeds naar een eigen merk(identiteit) te vormen, waar er plaats is voor iedereen om geïnformeerd en geëntertaind te worden. TV vaart hier voorop als hun moederschip om zich grondig te positioneren. Door een brede waaier van content te beloven aan een grote verscheidenheid aan doelgroepen, en deze te bundelen onder één dak (denk hierbij aan de reeds vernoemde Stievie Premium & Auvio platformen), kunnen ze zich opnieuw bevinden in de waters van merkloyaliteit, waar mediaconsumptie niet meer gelimiteerd is tot slechts één kanaal.

Een belangrijke opgave met de enorm snelle opmars van digitale kanalen, waar alles binnen de kortste keren valt te bekijken wanneer men maar wil. Het centraliseren van verschillende soorten content (zowel internationale successen als écht unieke eigen producties), en het integreren van sociale media zijn hier grote stappen voorwaarts voor het gebruiksgemak en accessibility van de kijker.

Ongeacht geslacht, leeftijd of interesse: het najaar van 2017 zorgt voor een grote portie entertainment en interessante ontwikkelingen in het medialandschap, wat adverteerders steeds meer mogelijkheden biedt om hun producten en diensten aan de wereld te laten zien.