No screens, no glory
27-09-2016

Visie op beeld
No screens, no glory

Op de GRP Media Vision Day verzamelde dinsdag 13 september (met een record op zijn naam van warmste 13de september ooit) mediaregies, media-agentschappen, adverteerders en mediaexperts zich om elkaars visie te delen over de digitalisering van onze verschillende media en toenemend aantal schermen. Gastheer van deze editie was Thierry Tacheny die de verschillende sprekers aankondigde zoals alleen hij dat kan.

Matthew Corbin van Facebook beet de spits af en benadrukte meteen de sterkte van online video voor zowel Facebook, Instagram als WhatsApp. Sinds de Ice Bucket Challenge kent online video een enorme groei. Tegenwoordig bekijkt 62% zijn smartphone gemiddeld 30 keer per dag. Mobile is ook vluchtiger dan desktop, gemiddeld kijken we 2,5 min. op desktop en 1,8 op mobile. Hierdoor verwachten smartphonegebruikers meer en meer van apps en ontstaan er toepassingen zoals Facebook Live. Facebook verwacht uiteindelijk 100% voor video te gaan, we zien dat nieuwsbronnen al steeds vaker in de vorm verschijnen van videoberichten.

De hitte in de zaal was stilaan merkbaar maar Stefan Lameire van Clear Channel trok de aandacht met een overweldigend introductiefilmpje (klik hier). Dat het gebruik van digital OOH zal stijgen met +12% de komende 5 jaar spreekt niemand tegen maar de aanpak ervan staat soms wel in vraag en is niet vergelijkbaar met enkel ander digitaal medium. Een creatief idee kan leuk zijn maar het moet wel relevant blijven voor de consument. Zo gaf Stefan Lameire een leuk voorbeeld met een product tegen pollen. Ze gebruikten verschillende data: percentage pollen in de lucht, twitterfeed waar consumenten laten weten of ze er last van hebben en input over het geografisch gebied. Dankzij targeted advertising was de advertentie relevant en werd er optimaal gebruik gemaakt van alle beschikbare data. Kortom, de digitalisering zal ook in outdoor media steeds sterker aanwezig zijn en België is leading in deze ontwikkeling dankzij het sterke outdoor landschap.

Van data gaan we over naar nog meer data! Jelle Demanet is een researcher bij Profacts en deed een studie naar de impact van commercials op verschillende formaten van schermen. De schermen van cinema, TV, PC en smartphone werden geanalyseerd aan de hand van een eye-tracking bril. De gezichtshoek van de respondenten was bij elk scherm hetzelfde alsook de volgorde van wat ze te zien kregen: movietrailers, commercials (425sec) en dan een film. Elke respondent kreeg de opdracht om de film te beoordelen dus het onderzoek naar de impact van commercials werd niet beïnvloed. De aandacht is het grootste bij cinema maar kijken we naar het aantal keer wegkijken, zien we dat dit voornamelijk bij PC het geval is (gevolgd door smartphone, TV en cinema).

Zowel Xavier Bouckaert (CEO van Roularta Media Group) als Earl J. Wilkinson (CEO van INMA) hadden het over de opportuniteiten van schermen bij printmedia. Xavier Bouckaert merkt de verandering van pull naar een push-model en intrigeert de digitalisering met alle mediamerken. Earl J. Wilkinson had het ook over betalende content waarbij de lezer eerst overtuigd moet worden een relatie aan te gaan met het mediamerk zodat men de juiste content kan aanbieden en de stap naar een betalende paywall kan genomen worden. Een voorbeeld dat werkt is Blendle in Nederland, een digitale nieuwskiosk en Earl J. Wilkinson noemt het ook wel de iTunes van geschreven pers: je betaalt wat je leest.

Na de lunch kwam Stéphanie Röckmann de visie van Proximus met ons delen. “We kunnen ons niet meer voorstellen om op ons uurwerk te kijken en te zeggen: het nieuws gaat beginnen. We zijn al gewoon om te kijken wanneer we willen.” aldus Stéphanie. De manier van TV-kijken is zo sterk aan het wijzigen en per platform is de user experience zo belangrijk. Daarnaast hanteert Stéphanie ook de term smart advertising waarbij ze met verschillende spelers targeted advertising gaan bekijken. We kijken uit naar de resultaten hiervan. Het blijft immers belangrijk om een groot publiek aan te spreken bij het bouwen van een merk. “The power of the public promise” zoals Stefan Lameire het noemde.

Jean-Paul Philippot sloot het rijtje af met het platform Auvio van RTBF waar alle audiovisuele content is verzameld, zowel TV, radio als web. De content wordt gratis aangeboden. RTBF heeft ook geïnvesteerd in eigen producties van films, series en webdocumentaires. Daarnaast probeert men ook de 15 tot 25 jarigen te bereiken en zo is het hip-hop project Akro ontstaan. De digitale evolutie bij de RTBF-groep staat zeker niet stil.

Valérie Morfitis, Country Media Manager bij Unilever sloeg de nagel op de kop bij de conclusie van deze editie van de GRP Media Vision Day. De adviserende rol van de mediabureaus is meer dan ooit van belang. Het inzetten van de juiste combinatie aan touchpoints is de uitdaging van vandaag. Verder kijken dan traditionele media is een must en ook bij ZIGT gaan wij deze uitdaging aan.