ZIGT op Thursday Night Live
29-08-2019

Komt dat zien
ZIGT op Thursday Night Live

Nu de warme zomervakantie bijna op z’n einde loopt en de koude winteravonden – lees: een dekentje, een zetel en een TV – er weer aan zitten te komen, gingen wij, ZIGT-collega’s, op stap! (zie foto) We wilden immers weten wat de Belgische regies allemaal voor ons in petto hebben!

Een eerste voorstelling van de najaarsprogrammatie en nieuwigheden kregen we van DPG Media, waarbij nu ook hun nieuwe naam officieel gelanceerd is. Hun strategie is zoals meestal een mix van nieuwe programma’s (zoals Studio Stan, Gina en Chantal, Beat VTM,…) en sterkhouders (denk aan Make Belgium Great Again, Beste Kijkers,…)

Een deel van hun omvangrijke team verhuist vanaf 1 september naar Antwerpen: daar worden momenteel de laatste stenen gelegd aan News City. We kijken uit naar de organisatie van deze City, waar alle nieuwsredacties zullen worden gecentraliseerd. Het nieuws komt er binnen en gaat langs de verschillende media weer naar buiten, al dan niet met een andere aanpak of insteek.

Mooie nieuwkomer is Willy, een radiozender. Hiermee willen ze rock ’n roll liefhebbers naast de klassiekers, ook nieuwe gitaarmuziek doen ontdekken. We zijn benieuwd naar welke potten deze zender zal breken – de zender is immers enkel online te beluisteren.

Voor de late twintigers, vroege dertigers onder ons die houden van een vleugje nostalgie: ‘De Joepie’ komt terug! Deze terugkeer mag dan éénmalig zijn, de investeringen van de adverteerders gaan rechtstreeks naar het goede doel “Rode Neuzen”. Twee vliegen in één klap, lijkt ons!

VTM GO staat al langer online, maar ook deze werd nu in de bloemetjes gezet. Cadeautje voor de kijkers: een nieuwe serie die pas dit najaar te bekijken is op de reguliere televisie, is nu al online beschikbaar. Het doel is een echte Vlaamse Netflix te worden. Gratis voor de kijker, een rijkdom aan informatie voor de adverteerder.

Verder is het de bedoeling om de TV-zender Q2 te vervrouwelijken. Benieuwd of de matchen van de Red Flames – nieuw op deze zender – hieraan zullen bijdragen.

Daarnaast kan je nu bij DPG Media terecht voor Top Radio (en dus niet meer bij IP).

Tweede evenement op onze planning: de najaarsvoorstelling van IP in een Brusselse silo. Voor televisie hebben zij dezelfde strategie als DPG Media: een mooie mix van vaste waarden (zoals Mariés au premier regard) en nieuwkomers. Een Waalse remake van ‘Make Belgium Great Again’ zit eraan te komen op RTL TVi.

Op radiovlak is het grote nieuws dat vanaf 26 augustus Radio Contact zijn aanbod uitbreidt met 8 nieuwe online radio’s met verschillende muziekstijlen: 80’s, lounge, love,… Voor ieder wat wils!

Een vermelding waard is de nieuwe TV-kok – en voormalige studentenkok op Youtube – Loïc, die dankzij zijn tweetalige opvoeding zowel bij IP als DPG Media te zien zal zijn.

Op het event werd een korte anekdote gewijd aan de Franse TV-zender TF1. Deze stond tot voor kort onder regie van Transfer, maar verhuist vanaf september naar IP.

Bij regie Transfer waren het voorbije jaar heel wat structurele wijzigingen binnen de teams – dit mede door de komst van TF1. Nu deze zender wegvalt binnen hun portfolio, zijn we nieuwsgierig naar hoe zij zich nu zullen organiseren. Hetzelfde geldt voor IP, hoe verloopt hun organisatie met de komst van deze Franse zender? Zo weten we al dat de spotplanning veranderd wordt met vaste reclameblokken volledig gewijd aan de Belgische kijker. Wij kijken alvast uit naar de resultaten!

In tegenstelling tot de andere regies, gaf SBS dit voorjaar al een inkijk in hun programmatie voor 2019. In het najaar zijn er de vaste afspraken met onder andere Gert Verhulst en Erik Van Looy. Nieuwe programma’s zijn bijvoorbeeld Monacovrouwen op VIJF en De Battle en Forever Young op VIER. Binnen enkele weken krijgen we ook een update over hun SmartAd – targeted advertising – aanbod. Wij hopen vooral nieuwe cases voorgeschoteld te krijgen!

Ook VAR gaf eerder dit jaar een presentatie van de programmatie 2019-2020. Met hun sterkhouders (zoals Dagelijkse Kost, Pano, Het Huis,…) creëren ze continuïteit, al is ook hier uiteraard plaats voor nieuwe programma’s. Wij kijken uit naar de dagelijkse talkshow met Danira, de nieuwe fictiereeks door en met Philippe Geubels en kunnen zoals elk jaar niet wachten op de (échte) Warmste Week van het jaar!

Noteer intussen 2 september 2019 om 20 uur in je agenda! Het grootste nieuws van RMB is immers hun nieuwe nieuwszender LN24, die dan live vanuit het Europees Parlement zal starten.

Uniek is dat de kijker hier 24/7 terechtkan voor continu nieuws, cultuur en praktische infomagazines.