Van Tik Tak naar TikTok
27-05-2020

Zoals het klokje thuis tikt...
Van Tik Tak naar TikTok

Iedereen beroemd met TikTok. Het social platform geeft iedereen zijn eigen paar seconden of fame. Het mission statement van het platform laat allicht niets aan de verbeelding over. Ze willen “fantasie, kennis en belangrijke momenten van de wereld bekrachtigen en delen. Het platform moet een thuis zijn voor creatieve expressie via video’s en deze moeten dan voor een oprechte, inspirerende en vreugdevolle ervaring zorgen”. Een hele boterham, maar voor de jeugd makkelijk verteerbaar.

Het snelst groeiende platform in de sociale media, miljoenen gebruikers binnen de BeNeLux. Adverteerders hun ogen beginnen te fonkelen en gretig willen we allemaal aanwezig zijn op dit verslavende platform. Dansjes, hypes, trends en muziek vormen de basis en worden overgoten met wat creativiteit en humor. Een combinatie die aanslaat en hoe.

70% van de gebruikers in België, dit zijn er maar liefst 2,2 miljoen, bevindt zich in de leeftijdscategorie van 6 t/m 18 jaar. Net zoals bij andere sociale media platformen die initieel gebruikt werden door jongeren kennen deze vaak nog een verschuiving in leeftijd, kijk naar Facebook en Instagram. Meer en meer volwassenen vinden nu dus ook de weg naar het hippe platform. TikTok is goed op weg om, waar zoveel anderen niet in slagen, een vaste waarde te worden binnen de sociale media. De instant famous vibe die heerst op het platform maakt het zo aantrekkelijk voor jongeren. Waar Facebook en Instagram steunen op volgers en likes, ben je bij TikTok in geen tijd viral dankzij het algoritme van het platform. Slaat de content die je brengt aan en kom je op de ‘for you page’ dan ben je een topper.

2,2 miljoen gebruikers leveren 8,7 miljard impressies op per dag in België en de gebruikers die voor 60% uit vrouwen bestaan spenderen gemiddeld 62 minuten per dag op het platform*.

Maar hoe zit het nu met de aanwezigheid van merken? De gemakkelijkste weg om momenteel aanwezig te zijn op TikTok met je bedrijf: maak een bedrijfsaccount aan en laat die organische posts maar volgen. Gooi al je klassieke adverteer-boodschappen weg en maak natuurlijk ogende content die de trends volgt, liefst gefilmd met een smartphone en laat het algoritme zijn werk doen. Neem challenges ten harte en leef je in, in de leefwereld van de jongeren van nu.

Adverteren op TikTok, het brengt interessante inzichten met zich mee en een doelgroep die wat moeilijker te bereiken is. Adverteren kan zeker maar is nog niet overal beschikbaar in al zijn uitingen zoals we die kennen op Facebook of Instagram. Targeting mogelijkheden zijn eerder beperkt en voornamelijk contextueel.

Adverteren pur sang staat voor België nog eerder in zijn kinderschoenen en is via omwegen beschikbaar. We kijken dan ook gretig uit naar de dag dat TikTok zijn grenzen openzet naar België. De set-up van advertenties zal gelijkaardig lopen zoals op Facebook en Instagram. Er is een main dashboard waar we de campagne doelstelling en de targeting kunnen gaan bepalen. Meer weten? Neem zeker contact op met ons digitale team!