Een succes afhankelijk van het landsdeel.
The Social House of the House of VOO?
Begin april kende The Social House een korte start. Het concept? 8 Vlaamse influencers worden twee weken opgesloten in hetzelfde huis, met als doel content creëren voor hun volgers. Interessante zaak voor de volgers van de influencers, alsook voor adverteerders die graag deze doelgroep aanspreken.
De uitkomst? Na enkele dagen moest er helaas een pauze ingelast worden wegens kritiek omwille van de diversiteit maar ook de timing. Met de huidige coronamaatregelen hebben heel wat jongeren het moeilijk en om net dan dingen te doen die zij niet mogen leek ongevoelig.
Met een reisverbod, één knuffelcontact en beperkte trouwfeesten heeft de gemiddelde televisiekijker intussen ook al wat zaken zien passeren die argwaan kunnen wekken in programma’s zoals De Mol, Blind Getrouwd, etc. door de vermelding dat deze programma’s werden gecapteerd “vóór de huidige Coronamaatregelen” wordt dit al snel van de baan geveegd.
Hoewel The Social House zich aan strikte maatregelen hield om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, lijkt het succes ook af te hangen van het landsdeel waarop gericht werd.
The Native Nation en VOO lieten zich immers niet verstoren hierdoor en lanceerden The House of VOO, waar vijf Franstalige content creators zich een week samen opsluiten en verschillende uitdagingen aangaan.
Klink bekend in de oren? En toch kwam er tot nu toe geen kritiek. Ook op social media zien we duidelijk een taalgrens tussen Nederlandtalige en Franstalige content. Waar in Vlaanderen enkele kristische stemmen uitgroeiden tot de inlassing van een pauze van The Social House, doet hetzelfde concept in Franstalig België geen stof opwaaien.
Hopelijk kent the Social House een hernieuwde start op een later moment en vooralsnog besluiten we een campagne op social media en met influencers sterk afhankelijk is van het landsdeel waarin gewerkt wordt.