Een overZIGT
Publicatie nieuwe CIM-cijfers over het luisterbereik van radio
Publicatie nieuwe CIM-cijfers over het luisterbereik van radio: Radio 2 en Nostalgie(FR) blijven de grootste radiozenders
RAM November-Februari 2019-2020 vergeleken met RAM September-December 2019
Vorige week werden de CIM resultaten van het radio-onderzoek voor de periode november 2019 – februari 2020 gepubliceerd en ontvingen we verschillende nieuwsbrieven van regies met opvallend véél positief nieuws? Zo zou niet enkel het medium populairder zijn dan ooit, maar claimen verscheidene zenders een toppositie. We nemen zelf even een kijkje naar de cijfers, maar bekijken daarnaast ook even wat dit betekent voor het huidige luistergedrag onder invloed van de Covid-19 maatregelen.
Bij de zenderanalyse in het Noorden merken we op dat Radio 2 de grootste aandeelhouder blijft op 12+, maar ook binnen zijn kerndoelgroep 35-59 staat de zender sterk ondanks zijn negatieve evolutie van -7,8%. Daarnaast vechten drie zenders om de tweede plaats binnen de kerndoelgroep 18-44, hierbij staat MNM bovenaan met een groei van +6,3%, snel gevolgd door Studio Brussel ondanks een zwaar verlies van -13,8%. Qmusic sluit deze top af met een verschil van -11,6%. Verder kent Nostalgie een sterke groei van +25,2 % binnen zijn kerndoelgroep van 35-59, maar ook op 12+ stijgt de zender met zo’n +16%. Ten slotte blijft Radio 1 relatief stabiel met een kleine groei van +1,5% en is Joe naast Qmusic de grootste verliezer met -10,6% binnen zijn kerndoelgroep 35-59.
Zender | Kerndoelgroep | Marktaandeel RAM September - December 2019 | Marktaandeel RAM November - February 2019 - 2020 | Evolutie |
---|---|---|---|---|
Studio Brussel | 18-44 | 21,5 | 18,9 | -13,8% |
MNM | 18-44 | 19,4 | 20,7 | 6,3% |
Radio 2 | 35-59 | 19,3 | 17,9 | -7,8% |
Radio 1 | 30+ SG1-3 | 12,8 | 13 | 1,5% |
Qmusic | 18-44 | 19,2 | 17,2 | -11,6% |
Joe | 35-59 | 13,6 | 12,3 | -10,6% |
Nostalgie | 35-59 | 7,7 | 10,3 | 25,2% |
Zender | Kerndoelgroep | Marktaandeel RAM September - December 2019 | Marktaandeel RAM November - February 2019 - 2020 | Evolutie |
---|---|---|---|---|
Studio Brussel | 12+ | 10,7 | 9,4 | -14% |
MNM | 12+ | 8,8 | 10 | 12% |
Radio 2 | 12+ | 31,6 | 32 | 1% |
Radio 1 | 12+ | 8 | 8,4 | 5% |
Qmusic | 12+ | 12,3 | 10,4 | -18% |
Joe | 12+ | 9,2 | 8,6 | -7% |
Nostalgie | 12+ | 6,1 | 7,3 | 16% |
Als we kijken naar de Franstalige zenders zien we dat Nostalgie een sterke groei kent van +14,1% binnen zijn kerndoelgroep 30-54, maar op 12+ slechts een groei van +4%. Hiermee is hij de grootste aandeelhouder in het Zuiden gevolgd door Vivacité, deze zender blijft stabiel op zijn kerndoelgroep 30-54 en groeit met +0,7% op 12+. Op de derde plaats staat Radio Contact ondanks een groot verlies met -16%, gevolgd door Bel RTL met -2,7% en Classic 21 met +0,9% op 12+. Maar ook NRJ klimt sterk richting deze top met een groei van +15,7%. Vervolgens zien we dat deze positieve trend zich verder zet bij La première met +10% op 12+ en zelfs +15,7% binnen zijn kerndoelgroep 25-54 SG1-4. En als laatste zijn er ook opvallende veranderingen bij de kleinste zenders, namelijk Fun Radio verliest -48% en Pure FM groeit met +51,4% op 12+.
Zender | Kerndoelgroep | Marktaandeel RAM September - December 2019 | Marktaandeel RAM November - February 2019 - 2020 | Evolutie |
---|---|---|---|---|
BEL RTL | 30-54 | 9 | 8,4 | -7,1% |
Radio Contact | 18-44 | 21,4 | 18,4 | -16,3% |
Nostalgie | 30-54 | 16,5 | 19,2 | 14,1% |
Fun Radio | 18-34 | 11 | 7,8 | -41% |
La Première | 25-54 SG1-4 | 4,3 | 5,1 | 15,7% |
Classic 21 | 30-54 | 10,3 | 11,7 | 12% |
Pure FM | 18-44 | 3,8 | 6,9 | 44,9% |
Vivacité | 30-54 | 9,6 | 9,6 | 0% |
NRJ | 18-34 | 15,7 | 17,8 | 11,8% |
Zender | Doelgroep | Marktaandeel RAM September - December 2019 | Marktaandeel RAM November - February 2019 - 2020 | Evolutie |
---|---|---|---|---|
Bel RTL | 12+ | 11,5 | 11,2 | -2,7 |
Radio Contact | 12+ | 13,8 | 11,9 | -16% |
Nostalgie | 12+ | 16,5 | 17,1 | 3,5% |
Fun Radio | 12+ | 3,7 | 2,5 | -48% |
La Première | 12+ | 5,4 | 6 | 10% |
Classic 21 | 12+ | 10,5 | 10,6 | 0,9% |
Pure FM | 12+ | 1,7 | 3,5 | 51,4% |
Vivacité | 12+ | 14,1 | 14,2 | 0,7% |
NRJ | 12+ | 5,9 | 7 | 15,7% |
Veel veranderingen dus tussen deze twee CIM resultaten, maar hoe moeten we dit vandaag interpreteren ten tijde van de corona crisis? Want ongetwijfeld is er een indrukwekkende groei in het gebruik van de Belgische media, wat dan voor radio?
Spijtig genoeg heeft het CIM aangekondigd dat de publicatie van juni niet door gaat, welke gebaseerd zou zijn op de gegevens van januari tot en met april. Maar ondanks het gebrek aan gedetailleerde cijfers lijkt het medium ook vandaag een vaste waarde in huis. Zo zien we bv. uit onderzoek van de VRT-studiedienst dat een kwart van de Vlamingen meer naar radio luistert sinds de coronacrisis. Dit is vooral af te leiden uit de forse stijging bij het online luisteren. Ook bevestigt DPG deze groei en geeft aan dat er digitaal zo’n stijging van +31% is vergeleken met de periode voor de crisis.
We mogen ter afsluiting voorzichtig aannemen dat radio een sterk medium is om te communiceren ten tijde van corona en geen daling kent in zijn aantal luisteraars. Wel moeten we de peak-time opnieuw evalueren nu we niet meer in de file staan en kijken naar het bioritme van de telewerker thuis, waardoor de piek in radioluisteren zich vermoedelijk zal verbreden.
Bron: CIM RAM November-Februari 2019-2020
Bron: CIM RAM September-December 2019
Bron: https://www.var.be/nl/blog/radioluisteren-in-coronatijden
Bron: https://www.dpgmedia.be/nl/nieuws/qmusic-joe-en-willy-verbinden-entertainen-en-informeren-vlaanderen-meer-dan-ooit-deze