ONTDEK DE NIEUWE CIM-RADIOCIJFERS
26-11-2021

Luisterduur blijft stabiel
ONTDEK DE NIEUWE CIM-RADIOCIJFERS

RAM MEI-AUGUSTUS 2021 VERGELEKEN MET RAM MEI-AUGUSTUS 2019

Ook in de vakantiemaanden blijft radio een sterk kanaal om zowel jong als oud te bereiken. Dat blijkt uit de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) voor de periode mei-augustus 2021. Gedurende deze vier maanden zetten de pers regelmatig verschillende verschuivingen tussen de zenders in de kijker, maar wat klopt hier nu precies van?

Samen zoeken we hier een antwoord op en loodsen je doorheen de nieuwe CIM-cijfers aan de hand van een vergelijking tussen mei-augustus 2021 en 2019. De cijfers van mei-augustus 2020 ontbreken omwille van de coronacrisis, om die reden werd de analyse uitgevoerd met behulp van de cijfers van twee jaar geleden. Mede dankzij deze vergelijking kunnen we nagaan of de radiomarkt de coronacrisis heeft doorstaan.

Luisterduur blijft stabiel

Allereerst zien we dat de luisterduur zeer stabiel blijft na tijden van corona. Zo is er in het Noorden een kleine stijging en in het Zuiden een kleine daling van 4 minuten waar te nemen.

 

Meerderheid luistert thuis naar de radio

De gezondheidscrisis heeft een impact gehad op de plaats waar radio wordt geconsumeerd, en dit op een manier die te verwachten was. Meer bepaald heeft de trend van thuiswerken een invloed nagelaten op ons luistergedrag. Zo werd er zowel in het Noorden als in het Zuiden thuis (+4%) meer naar de radio geluisterd en minder in de auto als op het werk.

Radio 1, Joe & Nostalgie NL kennen grootste groei binnen het brede publiek (+12)

In het Noorden blijft Radio 2 zijn positie als koploper stevig behouden op 12+, met een marktaandeel van 33%. Ook binnen zijn kerndoelgroep 25-59 staat de zender sterk ondanks zijn negatieve evolutie van -20%. Met een marktaandeel van 15% bevestigt Qmusic bij het brede publiek (12+) zijn plaats als tweede radiozender van Vlaanderen. De commerciële zender is marktleider met 17% marktaandeel bij de 18- tot 44-jarigen. Joe sluit de top drie af met een marktaandeel van 11%. Het radionet kent een mooie groei van 8% op 12+, maar kent een daling van -5% binnen zijn kerndoelgroep van 35-54. Deze tegenstrijdige resultaten zijn te verklaren door de toenemende populariteit bij de 12- tot 24- jarigen (25%).

Daaropvolgend komen twee zenders oog in oog te staan op de vierde plaats. Mede dankzij de intense sportzomer, komt Radio 1 op de gedeelde vierde plaats te staan met een groei in zijn marktaandeel bij zowel 12+ (10%) als 30+ (11%). Ondanks Studio Brussel de vierde positie deelt, kent deze radiozender een groot verlies van -23% binnen zijn kerndoelgroep 18-44 en -15% bij het brede publiek. Radio 1 en Studio Brussel worden snel gevolgd door de jongerenzender MNM. Niettegenstaande verliest de zender enorm veel aan populariteit bij het brede publiek (-33%). Ook de kerndoelgroep (15-34) luisterde minder naar dit radionet (-19%) gedurende de recentelijke zomermaanden.

Verder kent Nostalgie de sterkste groei op 12+ (13%). Ook op zijn kerndoelgroep (35-54) is er mooie groei van 10% waar te nemen. Ten slotte blijven Klara, TopRadio en MNM Hits stabiel bij het brede publiek (12+). In de maanden mei, juni, juli en augustus 2021 kent Klara de grootste stijging (25%) binnen zijn kerndoelgroep (30+ SG 1-3) en TopRadio de grootste daling (-67%) binnen zijn kerndoelgroep (18-34).

ZENDER ALLE LEEFTIJDEN MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2021 MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2019 EVOLUTIE
Joe 12+ 11% 10% 8%
Klara 12+ 3% 2% 0%
Qmusic 12+ 15% 15% -6%
Radio 1 12+ 10% 8% 10%
Radio 2 12+ 33% 34% -7%
MNM 12+ 9% 12% -33%
MNM hits 12+ 1% 1% 0%
Studio Brussel 12+ 10% 11% -15%
Top Radio 12+ 1% 1% 0%
Nostalgie NL 12+ 8% 7% 13%
ZENDER ALLE LEEFTIJDEN MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2021 MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2019 EVOLUTIE
Joe 35-54 13% 13% -5%
Klara 30+ SG 1-3 4% 3% 25%
Qmusic 18-44 17% 18% -15%
Radio 1 30+ SG 1-3 15% 12% 11%
Radio 2 25-59 15% 17% -20%
MNM 15-34 13% 14% -19%
MNM hits 15-34 1% 1% 0%
Studio Brussel 18-44 13% 15% -23%
Top Radio 18-34 1% 2% -67%
Nostalgie NL 35-54 8% 7% 10%

Fun Radio & Tipik kennen grootste daling binnen het brede publiek (+12)

In het Zuiden merken we dat enkele zenders er enorm op achteruit zijn gegaan, zowel bij IP als RMB. Geen enkele radiozender kent namelijk een groei ten opzichte van dezelfde luistergolf voor de tijden van corona. De Franstalige zenders Nostalgie, Radio Contact en VivaCité bevestigen hun plaats als eerste radiozender van Wallonië met een marktaandeel van 17%. Ondanks hun positie als koploper, kennen Nostalgie en Radio Contact grote verliezen bij zowel het brede publiek als hun kerndoelgroep. Radio Contact is bovendien de grootste verliezer op eigen doelgroep 18-44 (-39%). Alleen VivaCité blijft stabiel bij beiden doelgroepen. Bel RTL zit de drie grootste aandeelhouders op de hielen met een marktaandeel van 16%. Ook dit radionet blijft stabiel bij beiden doelgroepen.

Op de derde plaats staat Classic 21 ondanks een verlies van -10%, gevolgd door NRJ en La Première met -20% op 12+. We zien ook dat NRJ op de eigen doelgroep (12-34) fors daalt in marktaandeel (-38%), maar La Première blijft stabiel op eigen doelgroep (25-54 SG 1-4).

Deze negatieve trend zet zich ook verder bij Fun Radio en Tipik met -33% op 12+. Tipik kent eveneens een groot verlies aan populariteit bij de eigen doelgroep met -20% (25-44). Ten slotte zijn er geen  opvallende veranderingen bij de kleinste zender waar te nemen. Musiq’3 blijft namelijk stabiel zowel bij het grote publiek als bij de kerndoelgroep (30-64).

ZENDER ALLE LEEFTIJDEN MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2021 MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2019 EVOLUTIE
BEL RTL 12+ 16% 14% 0%
Fun Radio 12+ 3% 4% -33%
La Première 12+ 6% 6% -20%
Musiq'3 12+ 1% 1% 0%
NRJ 12+ 6% 6% -20%
Contact FR 12+ 17% 18% -14%
Nostalgie FR 12+ 17% 19% -20%
VivaCité 12+ 17% 15% 0%
Classic 21 12+ 13% 13% -10%
Pure/Tipik 12+ 3% 4% -33%
ZENDER KERNDOELGROEP MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2021 MARKTAANDEEL RAM MEI AUGUSTUS 2019 EVOLUTIE
BEL RTL 30-64 15% 12% 0%
Fun Radio 18-34 7% 6% 0%
La Première 25-54 SG 1-4 7% 6% 0%
Musiq'3 30-64 1% 1% 0%
NRJ 12-34 7% 9% -38%
Contact FR 18-44 15% 20% -39%
Nostalgie FR 30-54 22% 20% -11%
VivaCité 30-54 11% 10% -11%
Classic 21 30-54 11% 10% -11%
Pure/Tipik 25-44 5% 6% -20%

Ondanks het feit dat de gezondheidscrisis een deel van onze gewoonten overhoop heeft gehaald, tonen de cijfers aan dat radio een trouwe compagnon blijft voor veel Belgen. Wel heeft deze gezondheidscrisis een impact gehad op de plaats waar we radio luisteren. Daarbovenop zien we dat de zendervoorkeur bij zowel het brede publiek als de kerndoelgroepen gewijzigd is. Kortom, de nieuwe CIM-radiocijfers hebben ons weer heel wat tips meegegeven voor de toekomst.

Wil je meer weten over deze radiocijfers of wil je een advies? Aarzel niet ons te contacteren!