Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven dankzij reclame op Radio en TV
10-03-2021

Online shoppen
Meer vertrouwen in e-commerce bedrijven dankzij reclame op Radio en TV

E-commerce is in het Covid jaar 2020 definitief doorgebroken. 95% van de Belgen heeft het afgelopen jaar weleens online gekocht. In Nederland ligt dit iets hoger met 97%. Zo blijkt uit een onderzoek van VIA (Belgie) en Screenforce (Nederland). Het onderzoek gaat in op de rol die media spelen bij het online aankoopgedag, en bevestigt wat wij al lange tijd geloven, namelijk dat ook e-commerce baat heeft bij merkcommunicatie via massamedia.

Het statement ‘ik heb er meer vertrouwen in dat de producten die ik bestel ook daadwerkelijk bezorgd zullen worden’ wordt door 28% onderschreven als de webshop reclame voert op TV en 33% als de webshop reclame maakt op radio. Ook is bijna de helft van alle Belgen (46%) het eens of helemaal eens met het statement ‘Ik ben weleens bekend geraakt met een webshop door een reclame op TV’. Voor Radio is dit 33%.

Media als TV en Radio zijn in staat om merken een gezicht te geven, waardoor ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Wederom een onderzoek om onder de aandacht te brengen bij marketeers in ons vakgebied die zich blind staren op conversie media en daarmee op de lange termijn afbreuk doen aan hun merk.

De meest gekochte producten online zijn overigens kleding, zowel in Nederland als in Vlaanderen en Wallonië. Opvallend is dat Belgie achterblijft op Nederland als het gaat om de aankoop van dinner (NL44% / VL 27% / FR 21%), groceries (NL 29%/ VL 19% WAL 22%) en financiële producten (NL 21%/ VL 11%/ WAL 8%).