Hoe zien de bruto mediabestedingen er uit, na vijf weken lockdown?
28-04-2020

Ups en downs
Hoe zien de bruto mediabestedingen er uit, na vijf weken lockdown?

Week vijf van de lockdown ligt achter ons. Al vijf weken blijven we als burger in ons kot. Welke media hebben de adverteerders het meest ingezet gedurende deze periode? Blijven de bruto mediabestedingen* constant of zien we een daling na vijf weken lockdown?

Volgens recente Nielsen cijfers (16/3-19/4) merken we op dat binnen de sector grootdistributie het voornamelijk de supermarkten zijn die in de top 10 staan, dit is niet onlogisch, vermits de supermarkten de enige essentiële winkels zijn die open mochten blijven tijdens deze periode. De top 10 wordt gesloten door Ikea, Overstock en Impermo.

Top 10 bruto media investeringen
Delhaize 3.224.727,01 €
Lidl 1.749.567,47 €
Aldi 1.122.800,70 €
Carrefour Hypermarche 889.567,00 €
Makro 888.058,19 €
Colruyt 742.410,95 €
Ikea 731.206,84 €
Overstock 698.672,54 €
Colruyt Group 574.698,95 €
Impermo 533.426,30 €

De afgelopen vijf weken hebben de adverteerders verschillende media ingezet waaronder direct mailing (in home advertising), OOH, print, radio en TV. Het meeste werd in print geïnvesteerd, gevolgd door televisie en radio. Het verschil qua investeringen tussen print en televisie is echter wel beperkt. In deze analyse zullen we ons beperken tot de investeringen in de drie grootste mediumtypen.

Bekijken we de investeringen in deze mediumtypen de afgelopen vijf weken, dan zien we dat in week 12 de investeringen erg aan elkaar gewaagd waren. In week 13 merken we een sterke daling vast in print en radio. De inzet in televisie daalt ook, maar minder. Vanaf week 14 zien we wel dat de cijfers opnieuw stijgen en dat er dus meer wordt geïnvesteerd, met een piek in week 15. Week 16 toont opnieuw dalende cijfers.

Print heeft een kleine terugval gekend in week 13, maar wordt sindsdien wel opnieuw vaker ingezet.  Het verbod op promoties zal vermoedelijk ook één van de redenen zijn waarom we in week 13 een lichte terugval hebben gekend in de investeringen. We zien in de periode erna dat de retailers voornamelijk gebruik maken van advertenties in kranten om iedereen te bedanken tijdens deze periode. Een voorbeeld hiervan is de advertentie van Lidl waarbij alle medewerkers bedankt werden voor hun harde werk en inzet.

TV, tweede grootste medium waarin werd geïnvesteerd, volgt de trend van print. Een terugval in week 13, maar sindsdien werd er wel opnieuw geïnvesteerd in televisie door deze sector. Delhaize is de grootste investeerder gevolgd door Overstock en Ikea waarbij de één al meer dan de ander zijn boodschap en campagne heeft aangepast.

 

Televisie is de dag van vandaag nog steeds één van de mediumtypen die het meest geconsumeerd wordt en mensen kijken ook vaker en langer naar televisie. Voor merken is dit uiteraard de uitgelezen kans om aanwezig te zijn op televisie en hiervan de vruchten te plukken.

Op vlak van radio zien we dat de bestedingen toch iets langer zijn achtergebleven en dat sinds week  15 de investeringen opnieuw stijgen. Hier zijn het niet alleen de retailers die hiervan gebruik maken, ook Torfs en Mediamarkt zetten hier sterk op in.

 

Ook qua mediaconsumptie zien we geen daling vast op vlak van luistergedrag, maar de manier is wel veranderd. Tegenwoordig luisteren consumenten op een ander tijdstip en meer online. Dit is gebleken uit een studie van DPG Media : “Het online radioluisteren volgt ook het bioritme van de thuiswerkende Vlaming: we zien een daling in de vroege ochtend en een stijging vanaf 8u. De piek in radioluisteren verbreedt zich van 10u-12u naar 10u-16u.”

Daarnaast heeft de VRT-studiedienst ook een studie naar buiten gebracht in verband met het luistergedrag van de consumenten tijdens de lockdown : daaruit is gebleken dat een kwart van de Vlamingen meer naar de radio luistert sinds de coronacrisis. En het online luisteren naar de VRT-radiozenders fors gestegen is.

Na vijf weken lockdown stellen we vast dat de sector grootdistributie begrepen heeft hoe belangrijk het is om te blijven investeren in hun merk. Het is vandaag de dag eens zo belangrijk om aanwezig te blijven in media en in de hoofden van de consument. We zijn erg benieuwd hoe de komende periode verder zal evolueren en welke impact COVID 19 op de media investeringen later dit jaar nog zal hebben. To be continued!

 

Bron : Nielsen Data – grootdistributie – 16/3/2020-12/4/2020

Bron : https://www.var.be/nl/blog/radioluisteren-in-coronatijden