Third-party cookies
Google stelt het einde van cookies door derden uit
De beslissing is genomen: Google stelt het einde van third-party cookies definitief uit tot 2023. Adverteerders hijgen en puffen, wetgevers worden ongeduldig en Google is aan het zoeken.
Verre van een historische beslissing te nemen, treden Google en zijn zoekmachine Chrome slechts in de voetsporen van andere grote zoekmachines (Safari, Mozilla…), die zich al hadden afgewend van cookies van derden. Deze cookies, die het mogelijk maken de doelgerichtheid van campagnes te verfijnen en de activiteit van internetgebruikers te volgen, doen namelijk vragen rijzen over de eerbiediging van gebruikersgegevens.
Betekent deze stopzetting een radicaal verlies van efficiëntie voor digitale marketing op zoek naar personalisering en relevantie? Het antwoord is duidelijk, neen: Google werkt momenteel aan nieuwe projecten voor advertentietargeting die het mogelijk zullen maken de segmentering van advertenties te verzoenen met het respect voor gebruikersgegevens. Eén naam komt vaker terug: FLoC (Federated Learning of Cohorts), een datasysteem dat zich verwijdert van de logica van de individuele gebruiker en zich richt op zijn belangengemeenschap. Het idee is om gebruikers te groeperen in groepen met gemeenschappelijke kenmerken en tegelijkertijd het individu in zijn gemeenschap te anonimiseren. Het is echter nog te vroeg om met zekerheid te zeggen wat de toekomst van “cohorten” zal zijn.
Het afstappen van third-party cookies brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee, maar biedt ook nieuwe kansen voor het steeds veranderende digitale marketinglandschap.