Het huidige digitale landschap en de belangrijkste evoluties
09-12-2022

The Global State of Digital
Het huidige digitale landschap en de belangrijkste evoluties



We Are Social heeft in oktober 2022 haar rapport The Global State of Digital gepubliceerd, in samenwerking met Hootsuite. De studie geeft een overzicht van het huidige digitale landschap en de belangrijkste evoluties binnen de mediaconsumptie. Wij hebben een top 9 samengesteld van de meest interessante observaties.

 

  • De wereldbevolking is in november de 8 miljard gepasseerd, een belangrijke mijlpaal nu de vergrijzing begint door te dringen. De internetpenetratie onder de wereldbevolking blijft groeien, met bijna 64% van de gebruikers op internet en 60% op sociale netwerken.

 

  • De gemiddelde tijd besteed aan internet daalt licht ten opzichte van 2021 (6u37), terwijl sociale netwerken, televisie (inclusief streaming) en podcasts toenemen. Deze vertraging maakt deel uit van een neerwaartse trend die sinds 2020 wordt waargenomen (met uitzondering van twee kleine stijgingen in 2020 en 2021, die waarschijnlijk verband houden met tijdelijke herconfiguratie).

 

  • Wat betreft de apparaten die worden gebruikt om toegang te krijgen tot het internet, blijven mobiele telefoons op de eerste plaats staan (92% van de gebruikers), gevolgd door computers (66%), wat eens te meer de visie van een “mobile first”-maatschappij bevestigt. We moeten ook wijzen op de aanzienlijke toename van het aantal aangesloten apparaten (+8,3%), wat getuigt van de democratisering van smart home-apparaten en de geleidelijke invoering ervan in onze gewoonten.

 

  • Sociale netwerken blijven zich ontwikkelen, maar hun groei neemt steeds meer af. Het gemiddelde aantal sociale platforms dat maandelijks wordt gebruikt, ligt echter rond de 7. Wat de redenen voor het gebruik van deze platforms betreft, is het in contact blijven met vrienden en familie de belangrijkste attractie, gevolgd door het vullen van vrije tijd. Zoeken naar producten met het oog op aankoop staat op de 6e plaats.

 

  • Facebook blijft ondanks zijn verouderde reputatie het meest gebruikte sociale netwerk, met 2.934 miljoen actieve gebruikers, ver voor Youtube, Instagram en Wechat (Chinees sociaal netwerk). Tik Tok staat op de 6e plaats. Qua gebruikersvoorkeur staat Whatsapp echter op de eerste plaats, gevolgd door Facebook en Instagram.

 

  • Elk sociaal platform richt zich op verschillende interesses. Terwijl Facebook vooral wordt gebruikt om contact te leggen met vrienden en familie, en Instagram en Snapchat om foto’s uit te wisselen, worden LinkedIn en Twitter meer gebruikt voor nieuws, en Reddit en Tik Tok voor entertainment. Alleen Pinterest heeft een primaire reden voor het zoeken naar producten en merken. Wat merkontdekking betreft, wenden gebruikers zich vooral tot sociale netwerken om informatie over een merk of producten te vinden (75%), maar ze raadplegen ook hun eigen kring van relaties (40%) en vraag/antwoordsites zoals Quora (20%). De houding van vrienden en familie en de informatie die door collega’s wordt gedeeld, spelen dus een belangrijke rol in de merkperceptie van potentiële leads.

 

  • Het gebruik van sociale netwerken verandert:
  1. Facebook heeft voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2022 een daling van het aantal actieve gebruikers gezien. Het potentiële bereik van het sociale netwerk daalt ook aanzienlijk in vergelijking met vorige periodes (het is belangrijk om deze cijfers te nuanceren, gezien de verandering in de berekeningsmethoden). Het publiek blijft overwegend tussen 18 en 44 jaar oud.
  2. Youtube daarentegen heeft bijna 10% meer bereik en heeft een evenwichtiger demografisch landschap (hoewel de leeftijdsgroep 18-44 jaar nog steeds domineert).
  3. Instagram kent een vergelijkbare daling in gebruikers als Facebook, wat directe gevolgen heeft voor het potentiële bereik (hoewel de berekeningsmethode hier ook een rol speelt). De 18-34 jarigen domineren heel duidelijk.
  4. Tik Tok blijft razendsnel stijgen (15% ten opzichte van vorig jaar) en bestaat verrassend genoeg uit 18- tot 24-jarigen.
  5. LinkedIn vertoont minder groei dan in de voorgaande vier maanden en is vooral aanwezig bij jonge werkenden (25-34).
  6. Snapchat kent een duidelijke daling ten opzichte van voorgaande jaren (-6,7%): een constatering die vragen oproept, in een tijd waarin augmented reality steeds meer deel uitmaakt van het dagelijks leven en de voorkeuren van de consument.
  7. Twitter heeft onlangs een aanzienlijke groei gekend (+12% ten opzichte van Q2 2022), ongetwijfeld beïnvloed door de overname door Elon Musk.

 

  • De houding van het publiek tegenover e-commerce wijst op een volwassen sector, zoals blijkt uit de vergelijkbare percentages wekelijkse shoppers bij de verschillende generaties (ongeveer 53-63% van de 18-64-jarigen koopt wekelijks online). Ook online winkelen blijft relatief gelijk voor alle leeftijden, rond de 30% voor de meeste leeftijdsgroepen.

 

  • Gebruikers ontdekken een nieuw merk of product voornamelijk via zoekmachines, tv-advertenties of mond-tot-mondreclame. Daarentegen staat reclame op reclameborden het laagst genoteerd. Wat de interactie met de kanalen van het merk betreft, vóór het bekijken van een merkvideo of het bezoeken van een sociale pagina, blijft het bezoeken van de website in de meerderheid.

 

Deze gegevens zijn uiteraard een gemiddelde van de verschillende trends in de wereld, en kunnen niet worden gebruikt om de mediapraktijken in België te ontcijferen (binnenkort in een nieuw rapport, we houden u op de hoogte!).

De volledige studie is te vinden op: https://wearesocial.com/us/blog/2022/10/the-global-state-of-digital-in-october-2022/