De privacy update van Apple met al zijn gevolgen
23-04-2021

iOS 14.5-update
De privacy update van Apple met al zijn gevolgen

De nieuwe Apple iOS 14.5-update staat voor de deur en zal een grote impact hebben op gepersonaliseerde advertenties. Na deze update zullen gebruikers, door middel van een opt-in- functie bij het openen van een app, expliciet toestemming moeten geven om gepersonaliseerde advertenties te krijgen. Dit zal bepalen of je IDFA (Identifier for Advertisers) met adverteerders gedeeld zal worden of niet. Door een IDFA, wat vergelijkbaar is met een cookie, kunnen adverteerders gericht targeten op basis van het gebruikersgedrag.

Door de update wordt het voor adverteerders heel wat moeilijker om te adverteren via het Audience Netwerk van Facebook. Met dit netwerk, bestaande uit externe mobiele apps, kan het bereik van Facebook-campagnes vergroot worden. De Facebook-pixel is van cruciaal belang bij het meten van events bij zulke campagnes. Wanneer een gebruiker ervoor kiest om de toestemming te weigeren, zal deze pixel niet werken. Hierdoor deelt de gebruiker geen persoonlijke data en wordt het voor een adverteerder moeilijker om gericht te gaan targeten.

De update zal ook nog heel wat andere gevolgen met zich meebrengen bij het adverteren via Facebook:

  • Bij een remarketingcampagne zal de grootte van de doelgroep vermoedelijk afnemen waardoor de kost per conversie duurder zal worden.
  • De mogelijkheid om, op basis van persoonlijke data, op een effectieve manier advertenties weer te geven zal beperkt worden.
  • Per domein zullen er maximaal slechts 8 conversiegebeurtenissen kunnen ingesteld worden. Hierdoor worden de targetmogelijkheden van de adverteerder beperkter.
  • Realtime-rapportage zal niet meer ondersteund worden waardoor gegevens enkele dagen vertraging kunnen oplopen.

Bij Google Ads zijn de gevolgen minder drastisch door zijn gediversifieerde advertentienetwerk en doordat Google een eigen mobile ad ID heeft. Toch zullen campagnes, waarbij getarget wordt op basis van interesses, minder goed presteren door het gebrek aan data. Hierdoor zal ook bij Google Ads de doelgroepgrootte bij remarketingcampagnes afnemen.

De nieuwe iOS update zal dus heel wat veranderingen met zich meebrengen voor adverteerders. Maar wat verandert er, naast de toestemming voor gepersonaliseerde advertenties, nog meer voor de gebruikers zelf? Iets waar veel mensen op zaten te wachten is de Face-ID update. Deze zal het mogelijk maken om de iPhone te ontgrendelen bij het dragen van een mondmasker. Daarnaast komt er een dual sim-ondersteuning voor 5G en zal je Siri de opdracht kunnen geven om het noodnummer 112 te bellen. Om met een leuke noot af te sluiten zullen er ook meer dan 200 nieuwe emoji’s toegevoegd worden. Hierdoor gaan we ons online nog beter kunnen uitdrukken. Tijd voor een 🍷 buiten in de 🌞 zou ik zeggen! 😎

Jente Anthoons
Jente Anthoons
Digital Campaign Executive