Connected TV: De toekomst van kijken en adverteren
29-12-2023

Connected TV
Connected TV: De toekomst van kijken en adverteren

Connected TV (CTV) is tegenwoordig een van de snelst groeiende platformen voor het bekijken van online video’s. Met de opkomst van streamingdiensten en smart-tv’s kunnen adverteerders hun doelgroep bereiken op het grootste scherm in huis, zonder een grote (en dure?) lineaire tv-campagne. CTV biedt nieuwe mogelijkheden om de bekendheid van een merk te vergroten en potentiële klanten te bereiken op een nieuwe, creatieve manier.

Waarom kiest een kijker voor CTV?

Met CTV ervaar je als kijker een wereld van meer keuze en flexibiliteit. Het aanbod van programma’s en films is zeer uitgebreid. Hierdoor heb je de vrijheid om te kiezen wat je wilt bekijken en wanneer je dat wilt. Bovendien onderscheidt CTV zich door de verbluffende kwaliteit van video’s. Veel CTV-diensten bieden content in HD of zelfs de adembenemende 4K-resolutie, wat resulteert in scherpe beelden en levendige kleuren. Tot slot is TV kijken via CTV vriendelijker voor je portemonnee in vergelijking met traditionele televisie. Je betaalt alleen voor de specifieke streamingdiensten die jouw interesse wekken, in plaats van een forse som voor een heel zenderpakket. Daarbovenop kan je via de apps van de regies heel wat zenders gratis livestreamen. Alleen maar voordelen lijkt het.

Waarom kiest een marketeer/adverteerder voor CTV?

Ondanks de aanwezigheid van advertenties ervaren kijkers dat ze juist minder reclame te zien krijgen dan op traditionele televisie. Dit fenomeen kan worden verklaard door het verschil in de manier waarop reclame wordt uitgeleverd. Terwijl lineaire televisie lange reclameblokken met diverse niet-gepersonaliseerde advertenties toont, kunnen adverteerders met CTV gerichter te werk gaan. Dit betekent dat CTV-advertenties kunnen worden afgestemd op specifieke demografische groepen, interesses, locaties en andere gebruikersgegevens, wat resulteert in advertenties die relevanter zijn voor de kijker. Bovendien biedt CTV adverteerders de mogelijkheid om interactieve advertenties te presenteren, waardoor kijkers kunnen klikken op advertenties en naar specifieke bestemmingspagina’s kunnen worden geleid. Dit creëert een hogere betrokkenheid en biedt adverteerders meetbare resultaten, waardoor ze hun campagnes effectief kunnen meten en optimaliseren. Enkele belangrijke metrics bij CTV zijn VTR, CPM, CPV en co-viewing reach.

Adverteren op CTV stelt merken in staat om hun bereik uit te breiden naar de groeiende groep cord-cutters, de mensen die de traditionele kabeltelevisie hebben achtergelaten en in plaats daarvan kiezen voor streaming. Of je nu je merk wilt promoten in de reclamepauzes van tv-programma’s, tussen de apps van je smart-tv of tijdens de spannende wereld van Twitch-livestreams, CTV biedt een gevarieerd scala aan mogelijkheden.

Co-viewing, ofwel samen kijken, is in de wereld van CTV een belangrijk gegeven voor marketeers. Stel je bijvoorbeeld een gezin in de zetel voor terwijl ze samen naar een programma, en natuurlijk ook naar reclame, op hun smart tv kijken. Op dat moment bereik je met je advertentie niet 1 persoon maar een heel gezin. Het meten van co-viewing is echter vaak een lastige opgave. Een recent onderzoek van Google heeft een nieuwe aanpak geïntroduceerd om de co-viewing rate voor YouTube-video’s op CTV te meten, en dit gebeurt aan de hand van online enquêtes. Hiermee wordt getracht een nauwkeuriger beeld te krijgen van hoeveel mensen daadwerkelijk samen op één scherm naar dezelfde advertentie kijken. Dit co-viewing bereik is een metric die kan worden uitgedraaid in DV360 en CM360 en is dus al beschikbaar.

Connected TV (CTV) heeft zich in rap tempo gevestigd als een krachtig platform voor het bekijken van online video’s, en het is duidelijk dat zowel kijkers als adverteerders hiervan profiteren. Voor kijkers betekent CTV een wereld van keuze, flexibiliteit en verbluffende beeldkwaliteit, en dat alles zonder de financiële last van traditionele tv-abonnementen. Voor adverteerders biedt CTV een revolutie in gericht adverteren op het grootste scherm in huis. Het is een medium dat niet alleen de kijker, maar ook marketeers verleidt met zijn mogelijkheden en voordelen. Als de televisiewereld evolueert, is CTV duidelijk de toekomst en zowel kijkers als adverteerders lijken klaar te zijn voor deze spannende reis. De vraag is niet langer ‘waarom’, maar eerder ‘wanneer’ we ons traditionele televisieabonnement massaal zullen opzeggen en ons volledig onderdompelen in de boeiende wereld van CTV.