ChatGPT: Praten met de kracht van AI
16-05-2023

AmAI!?
ChatGPT: Praten met de kracht van AI

ChatGPT, een geavanceerd AI-systeem en een van de grootste taalmodellen ter wereld, werd nog maar eind vorig jaar publiek gelanceerd en is nog steeds de talk of the town. Waarvoor staat GPT? Wat kan ChatGPT allemaal doen? Wat zijn de voordelen? En vooral, wat zijn de valkuilen?

Wat is ChatGPT

GPT staat voor “Generative Pre-training Transformer”. Het komt erop neer dat ChatGPT een soort chatbot is waar je bepaalde zaken aan kan vragen en die getraind is op het genereren van tekst als antwoord op je vraag en dit in natuurlijke taal.

Wat doet ChatGPT

ChatGPT kan verschillende taken uitvoeren en is 24/7 beschikbaar. Zo kan het artikels schrijven, conversaties voeren, teksten vertalen, samenvattingen maken en antwoorden geven op zowel algemene als persoonlijke vragen. Verder kan ChatGPT onthouden wat eerder vermeld werd in de conversatie, biedt het gebruikers de mogelijkheid hun input te corrigeren en is het getraind om ongepaste verzoeken af te wijzen.

Beperkingen

Het moge duidelijk zijn dat ChatGPT en generatieve AI iets magisch hebben, maar tegelijkertijd moeten we ons behoeden voor het eventuele verblindende effect van die magie. Want ChatGPT heeft ook een aantal tekortkomingen en grenzen.

Zelf verwoordt ChatGPT volgende beperkingen:

  • kan af en toe onjuiste informatie genereren (dus check zeker je antwoord!);
  • kan af en toe schadelijke instructies of bevooroordeelde inhoud produceren;
  • heeft beperkte kennis van de wereld en gebeurtenissen na 2021. (ChatGPT weet bijvoorbeeld niets af van het overlijden van Queen Elizabeth II, een toch wel zeer grote, recente gebeurtenis).

Maar de beperkingen zijn nog veel fundamenteler van aard en raken aan de vraag of we ChatGPT menselijke intelligentie mogen toedichten. De verleiding is groot als we zien wat het allemaal kan, maar ChatGPT genereert enkel transformaties en heeft geen begrip van wat je zegt of vraagt. Het bootst taal na. En het is daar ongelooflijk goed in omdat het getraind is met heel veel data.

Als je ChatGPT bijvoorbeeld vraagt om een strategie naar voor te schuiven om een blauwe tomaat te verkopen dan is dit het antwoord:

Het verkopen van een blauwe tomaat kan een uitdaging zijn, omdat het niet een gebruikelijke kleur is voor tomaten en consumenten misschien niet bekend zijn met deze variëteit. Hier zijn een paar strategieën die je kunt overwegen:

  1. Focus op de uniciteit: Omdat de blauwe tomaat zo anders is dan de gebruikelijke rode tomaat, kun je de nadruk leggen op het unieke karakter ervan. Dit kan potentiële kopers aantrekken die op zoek zijn naar iets anders en unieks.
  2. Promoot de voordelen: Naast de unieke kleur, heeft de blauwe tomaat ook bepaalde voordelen, zoals hogere niveaus van antioxidanten en anthocyanen. Dit kan een verkoopargument zijn voor consumenten die geïnteresseerd zijn in gezonde voeding.
  3. Geef tastings: Organiseer proeverijen op markten of evenementen om de smaak en textuur van de blauwe tomaat te laten proeven aan potentiële klanten. Dit kan hen overtuigen om de blauwe tomaat te kopen en de nieuwe smaak te ontdekken.
  4. Maak gebruik van sociale media: Maak foto’s van de blauwe tomaat en plaats deze op sociale media met een opvallende beschrijving die de aandacht trekt. Dit kan mensen nieuwsgierig maken en hen aansporen om meer te weten te komen over de blauwe tomaat en waar ze deze kunnen kopen.
  5. Verkoop in combinatie met andere producten: Verkoop de blauwe tomaat in combinatie met andere producten, zoals een receptenboek of ingrediënten die goed passen bij de blauwe tomaat. Dit kan consumenten inspireren om de blauwe tomaat te kopen en deze te gebruiken in hun eigen keuken.

Dit antwoord bewijst dat ChatGPT geen diep begrip heeft van wat exact gevraagd wordt en niet kan terugvallen op een ruime ervaring om het problematische karakter van dergelijke vraag in te schatten.

ChatGPT is gebaseerd op slechts een beperkt aantal ervaringen en teksten van een beperkt aantal mensen. En daarin schuilt meteen een andere limiet, namelijk die van het vooroordeel. Als je ChatGPT bijvoorbeeld vraagt wat tijd is, zal het een antwoord geven dat heel erg is gekleurd door de teksten en de mensen waarop ChatGPT zijn antwoord baseert. En dat betekent allicht niet dat het ook de notie van tijd van bijvoorbeeld Aboriginals, die fundamenteel anders is, zal meenemen in zijn antwoord.  Dus denken dat we een generatief model hebben gecreëerd dat alle kennis van de wereld zou kunnen omvatten en verwoorden, is verre van correct en allicht ook nooit haalbaar.

Kortom, ChatGPT biedt heel veel voordelen, maar het is ook nodig om rekening te houden met de keerzijde van de medaille. Verder is ChatGPT niet het enige AI-systeem dat gebruikt kan worden. Er zijn tal van toepassingen die tegenwoordig geïmplementeerd worden. De ontwikkelingen binnen de AI-wereld gaan enorm snel en soms wordt het ingehaald voor de realiteit.