Bye Bye Broad Match Modified
25-05-2021

Update Match Types Google Ads
Bye Bye Broad Match Modified

In februari heeft Google haar zoekwoordopties (Match Types) geüpdatet waardoor we binnenkort afscheid nemen van de Broad Match Modified Keywords. Bij Google search campagnes kan je jouw zoekwoorden van Match Types voorzien, om zo de juiste mensen te bereiken. De verschillende Match Types zijn Broad Match, Broad Match Modified, Phrase Match en Exact Match. Hieronder leggen we kort uit hoe je deze kan inzetten.

Vooreerst is het belangrijk om het verschil te kennen tussen zoekwoorden en zoektermen. Een zoekwoord is het woord, of de woordgroep, die marketeers in Google Ads instellen om op te adverteren. Een zoekterm is wat de gebruiker effectief in Google ingeeft. Zo kan een zoekwoord bijvoorbeeld marketing zijn en kan de advertentie worden weergegeven bij de zoekterm online marketing strategie.

Broad Match

  • Bij een Broad Match wordt het zoekwoord, of de woordgroep, zonder enige tekens toegevoegd aan de campagne. Dit zal zeer brede resultaten opleveren aangezien slechts één zoekwoord moet voorkomen in de zoekterm van de gebruiker.
  • Zoekwoord: Nike voetbalschoenen
  • Zoektermen: Nike schoenen, voetbalschoenen, Nike broek, voetbalschoenen Adidas, …

Broad Match Modified (BMM)

  • Bij BMM worden de zoekwoorden voorzien van een plusteken. Elk zoekwoord met een plusteken moet, ongeacht de volgorde, voorkomen in de zoekterm die in Google wordt ingegeven.
  • Zoekwoord: +Nike +voetbalschoenen
  • Zoektermen: Nike voetbalschoenen heren, zwarte voetbalschoenen Nike, voetbalschoenen Nike maat 42, …

Phrase Match

  • Hier wordt het zoekwoord voorzien van aanhalingstekens. Alle zoekwoorden die binnen deze aanhalingstekens staan, moeten in diezelfde volgorde in de zoekterm voorkomen.
  • Zoekwoord: “Nike voetbalschoenen”
  • Zoektermen: paarse Nike voetbalschoenen, Nike voetbalschoenen tweedehands, Nike voetbalschoenen Ronaldo, …

Exact Match

  • Bij Exact Match wordt het zoekwoord tussen rechte haakjes geplaatst. Dit betekent dat enkel en alleen deze zoekwoorden mogen voorkomen in de zoekterm. Ook bij Exact match is de woordvolgorde belangrijk.
  • Zoekwoord: [Nike voetbalschoenen]
  • Zoekterm: Nike voetbalschoenen

Door de update van Google valt BMM voortaan onder Phrase Match. Google begrijpt steeds beter de context van de zoekopdrachten en hierdoor dus ook beter naar wat mensen echt op zoek zijn. Een groot verschil tussen BMM en Phrase Match is de woordvolgorde. Hier zal nog steeds rekening mee gehouden worden, maar enkel als dit relevant is voor de betekenis van de zoekopdracht. Hierdoor zullen Phrase Match keywords een groter bereik hebben in vergelijking met voor de update. Hieronder legt Google het duidelijk uit met een voorbeeld:

Google tracht op deze manier de zoekwoordopties te vereenvoudigen en steeds meer naar een automatisering toe te werken. Momenteel kan je nog steeds BMM zoekwoorden toevoegen, maar deze zullen wel al functioneren als de nieuwe Phrase Match zoekwoorden.

Pas vanaf juni 2021, wanneer deze functie voor alle talen ondersteund wordt, zal je geen Broad Match Modified zoekwoorden meer kunnen toevoegen aan jouw campagnes. Zeker iets om rekening mee te houden bij het aanmaken of optimaliseren van search campagnes.