Beter goed gejat dan slecht bedacht?
27-04-2023

TV
Beter goed gejat dan slecht bedacht?

In het huidige medialandschap blijft de strijd om de kijker belangrijk. De zenders proberen meer mensen naar hun programma’s te trekken en weg van de concurrentie.

Een recent voorbeeld hiervan is Blind Gekocht (Play4). Blind Gekocht presteert zeer goed, zowel op TV als de online afleveringen, korte video’s en andere afgeleide content. Dit is mede dankzij het succes van hun twee charismatische boegbeelden Béa Vandendael en Bart Appeltans. Met Huis Gemaakt zendt DPG Media op VTM een gelijkaardig programma uit. Dit programma presteerde zeker niet slecht, maar moest de duimen leggen wat betreft ratings en market share (VVA18-54) voor Blind Gekocht. De oplossing hiervoor was echter snel gevonden: Béa en Bart hebben vanaf nu Ads&Data ingeruild voor DPG. Benieuwd of DPG Media hiermee de strijd zal winnen.

Blind Gekocht
Huis Gemaakt

Het voorbeeld van Blind Gekocht en Huis Gemaakt kadert in een grotere trend die we de laatste jaren zien opkomen. Om de strijd van de kijker te winnen, moet je met goeie (en zeker voor de Vlaming: lokale) content komen. Maar nieuwe programma’s of formats bedenken is minder evident: met alle streamingdiensten en online mogelijkheden wordt het moeilijk om nog een programma te bedenken dat vernieuwend, verrassend of een gegarandeerde kijkcijferbom zal zijn. Waarom dan niet teruggrijpen naar formats waarvan we wéten dat ze goed werken? Het is niet voor niets dat De Mol 13 jaar nadat het een tweede levensadem kreeg nog steeds very much alive and kicking is.

In dit artikel zullen we bekijken of dit effectief ook zo is, aan de hand van 2 voorbeelden:

  • De Mol vs Bestemming X
  • De Verhulstjes vs de Vermeires

De Mol vs Bestemming X

Laten we duidelijk zijn: De Mol (Play4) en Bestemming X (VTM) zijn verschillende programma’s. Toch kunnen we hier parallellen trekken die ervoor zorgen dat deze programma’s ook in het lijstje konden opgenomen worden. Bestemming X komt van dezelfde makers als De Mol en volgt ongeveer hetzelfde stramien: 10 kandidaten moeten aan de hand van opdrachten raden waar ze zich bevinden/wie de mol is. Wie aan het einde van de aflevering het meest ernaast gokt, wordt geëlimineerd.

Op de commerciële doelgroep PRP 18-54 is De Mol een absoluut cijferkanon met maar liefst 42.5% share en een gemiddeld bereik van 34%. We zien dat de finale het beste presteert. Bij Bestemming X zien we de kijkcijfers aflevering per aflevering dalen: op VVA 18-54 ging het programma van start met 30% share om te eindigen met 22% share (afl 7). Ook de reach en het aantal kijkers zien we drastisch dalen.

Bestemming X lost de verwachtingen geschept door VTM niet helemaal in: de cijfers laten duidelijk zien dat er veel mensen op z’n minst de eerste aflevering wilde meepikken, maar het programma slaagde er niet in hun kijkers te behouden. Maar credit where credit is due: de schoenen van een programma als De Mol zijn moeilijk te vullen. Voor een programma dat met een volledig nieuw concept is gekomen, heeft het eerste seizoen zeker niet slecht gescoord.

De Mol
Bestemming X

De Verhulstjes vs de Vermeires

De voorlaatste toevoeging aan het imperium van Gert Verhulst is het programma De Verhulstjes (Play4). Het eerste seizoen startte in 2021 in volle coronaperiode en was meteen een hit. Intussen is het programma al aan het vierde seizoen bezig. “Wat Gert kan, kunnen wij beter” moet iemand bij DPG Media gedacht hebben en ziedaar, het eerste seizoen van een andere bekende familie De Vermeires (VTM). Laten we duidelijk zijn: dit soort format is helemaal niet nieuw. Vanaf de jaren 2000 gingen de Pfaffs, de Planckaerts en menig andere families hen al voor.

Het is duidelijk dat er maar 1 familie in Vlaanderen de meest geliefde kan zijn: met een totaal aantal kijkers (VVA18-54) op van 172.000 (die minimum 25% van het programma hebben bekeken) komen Jacques en zijn familie ongeveer aan de helft van Gert en zijn kompanen (376.000). Ook hier zien we een sterke start maar dit elan wordt niet verdergezet. Het laatste seizoen van De Verhulstjes sluit af met een share van 26% en een gemiddeld bereik van 20% op VVA 18-54 , terwijl de tegenhangers afkloppen op respectievelijk 17.8% en 10%.

De vergelijkingen hierboven zijn slechts 2 voorbeelden waaruit we zeker geen algemene conclusies kunnen trekken. Een beproefd concept lokt sowieso al een deel nieuwsgierige kijkers voor de buis. Goed begonnen is half gewonnen… maar de andere helft is natuurlijk ook van belang. Wat we wél met zekerheid kunnen zeggen, is dat het heropleven of herinvullen van een succesvol programma geen garantie op succes is. Mij zal je alvast voor mijn scherm vinden voor de eerste aflevering van Huis Gemaakt mét Béa en Bart!

De Verhulstjes
De Vermeires

*Bron: CIM / GfK-Audimetrie, Live+7