16-02-2015
Dit is een gesponsord artikel
Verplicht sponsorlogo in billboards
Sinds 1 januari 2015 moeten de Vlaamse televisieomroepen op vraag van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) alle commerciële partners duidelijk in beeld brengen. Omdat het huidige logo niet altijd even zichtbaar is op de achtergrond van de billboards werd er een aangepast logo ontwikkeld.
Vanaf 1 maart 2015 moeten alle billboards van dit nieuwe logo voorzien worden. Het logo wordt bij voorkeur rechts onderaan geplaatst, is gedurende de hele billboard zichtbaar en is 180 pixels groot. Afhankelijk van de achtergrond moet er gekozen worden voor één van de drie sponsorlogo’s, welke op de site van Medialaan of SBS Belgium gedownload kunnen worden.
Tot slot zetten we ook nog even alle regels rondom billboarding op een rijtje.
Wat mag wel?
- Naam van sponsor, logo, product, dienst, domeinnamen.
- Klank- en/of beeldherkenningstekens of imago-ondersteunende slogan van de sponsor.
- Beelden uit het gesponsorde programma (altijd de rechten checken, geen kandidaten of acteurs gebruiken).
Wat mag niet?
- Vermelding prijs, kortingen, promoties, telefoonnummers, adressen, distributiepunten, openingsuren, aangeven waar of wanneer een bepaald product of dienst beschikbaar is.
- Aanzetten tot verkoop (Woorden als “vanaf nu verkrijgbaar”, “gratis”, “alleen bij”, “nieuw”, “goedkoop”, “solden”, “kortingen / Superlatieven als “de beste”, “de meest fantastische”, “overheerlijke” … / Wijzen op doeltreffendheid of voordelen van een product, bijv. “werkt binnen de 30 minuten”, “is zeer efficiënt voor” / Persuasief woordgebruik als “doe mee”, “win”, “proef nu”… / Bestanddelen/ingrediënten die het verkoopargument, bijv. “vetarm”, “met 30% minder suiker” / Vermelding, visueel of auditief, van awards die een merk of product gekregen heeft)