Het CIM publiceert nieuwe radiocijfers
14-10-2015

Heb je het al gehoord?
Het CIM publiceert nieuwe radiocijfers

Op 20 augustus gaf het CIM de nieuwste cijfers van de CIM Radiostudie vrij. De cijfers uit de 2e golf van deze studie hebben betrekking op de periode van 30 maart 2015 t.e.m. 21 juni 2015. Hieronder vindt u een overzicht van de cijfers.

Marktaandelen Noord

Radio 2 is nog altijd de onaantastbare nummer 1, maar verder in de top 5 zien we toch een aantal verschuivingen. Zo wipt Q-music terug over Studio Brussel naar de 2e plaats. MNM verstevigt zijn 4epositie door een stijging van 1,4%. Radio 1 verliest dan weer marktaandeel en valt zo uit de top 5, waar Joe FM zijn plaats herovert.

2014/W3 - 2015/W1+W2
Radio 2 (29.8)
Q-music (13.8)
Studio Brussel (12,6)
MNM (9,8)
Joe FM (8,2)
2014/W3 2015/W1 2015/W2
Radio 2 (28,9) Radio 2 (30,7) Radio 2 (29,6)
Q-music (14,5) Studio Brussel (13,5) Q-music (14,4)
Studio Brussel (12,8) Q-music (12,7) Studio Brussel (11,8)
MNM (8,7) MNM (8,9) MNM (10,3)
Joe FM (8,5) Radio 1 (8,2) Joe FM (8,4)

Bij deze cijfers moeten we wel de volgende kanttekening maken. We hebben hier de verschillende golven tegenover elkaar afgezet. De cijfers die we gebruikelijk hanteren zijn een cumulatie van de laatste 3 golven, waarbij de meest recente golf iets zwaarder doorweegt. Deze gecumuleerde cijfers kijken leren ons dat de top 5 net zoals bij de vorige 2 golven onveranderd blijft.

Marktaandelen Zuid

In het zuiden valt de grote daling van Contact FR op, het verliest 2,8% marktaandeel en moet zich daardoor tevreden stellen met een 3e plaats. Naast Nostalgie, dat een lichte stijging kent, blijven de andere radiozenders zo goed als stabiel.

2014/W3 - 2015/W1+W2
VivaCité (15,1)
Contact FR (15)
Bel RTL (14,2)
Nostalgie FR (12,3)
Classic 21 (9,3)
2014/W3 2015/W1 2015/W2
Contact FR (16,9) Contact FR (16,1) VivaCité (15,5)
Nostalgie FR (14,4) VivaCité (15) Bel RTL (14)
VivaCité (14,3) Bel RTL (14,5) Contact FR (13,3)
Bel RTL (13,8) Nostalgie FR (11,2) Nostalgie FR (12,3)
Classic 21 (8,2) Classic 21 (9,4) Classic 21 (9,7)

Bij deze cijfers moeten we wel de volgende kanttekening maken. We hebben hier de verschillende golven tegenover elkaar afgezet. De cijfers die we gebruikelijk hanteren zijn een cumulatie van de laatste 3 golven, waarbij de meest recente golf iets zwaarder doorweegt. Deze gecumuleerde cijfers kijken leren ons dat de top 5 net zoals bij de vorige 2 golven onveranderd blijft.

De gecumuleerde cijfers tonen ook hier een minder vertekend beeld. Contact FR heeft zich kunnen nestelen op de 2e plaats met slechts 0,1% minder dan Vivacité. De andere zenders behouden net zoals in Vlaanderen hun gebruikelijke plaats.

Algemeen bereik

Ten slotte merken we op dat radio in het algemeen standhoudt. De Nederlandstalige radiozenders bereiken elke dag nog steeds 76% van de Vlamingen. In het zuiden ligt dat cijfer traditiegetrouw iets lager. Daar bereiken de Franstalige radiozenders elke dag 66% van de Walen.
(Bron: CIM Radio Noord/Zuid 12+, 2015/W2, ma-zo, 7u-19u).