sdx15/Shutterstock.com
Een volgende stap in het Analytics verhaal
04-07-2022

Google Analytics 4
Een volgende stap in het Analytics verhaal

Overal waar je kijkt online zie je deze dag met rood omlijnd verschijnen: 1 juli 2023. En terecht! Want wie dan nog hoopt om met Universal Analytics websitegegevens te tracken, is eraan voor de moeite. Over exact een jaar stopt Google met de ondersteuning van Universal Analytics properties en zal er dus ook geen nieuwe data meer binnenstromen. Out with the old, in with the new Google Analytics 4!

Geen paniek, je kan je nu alvast voorbereiden op deze omschakeling. En liefst zo snel mogelijk, want hoe sneller je Google Analytics 4 inschakelt, des te meer data ga je in juli 2023 ter beschikking hebben. Wie al een Analytics account heeft, kan ofwel bestaande properties upgraden naar GA4 of een nieuwe property aanmaken in Propertybeheer. Vergeet zeker niet om de nieuwe trackingcode op je website te installeren, zodat je geen data misloopt.

Oef, dat is al uit de weg, maar wat verandert er nu eigenlijk? Eerlijk gezegd een heel aantal zaken, de belangrijkste zijnde de manier waarop gegevens gemeten worden. Waar er in UA vooral aandacht besteed werd aan sessies en users, weerlegt GA4 de focus naar events en engagement. In de praktijk betekent dat dus geen bounce rate meer, maar wel een engagement rate – het percentage engaged sessies ten opzichte van het totale aantal sessies. Verder komt er een scala aan engagement metrics tevoorschijn in de overzichten. Nog een belangrijke toevoeging is de meetbaarheid van apps en zelfs offline software, wat in combinatie met websitegegevens een zee aan marketinginformatie biedt. Informatie die ook meteen voldoet aan de nieuwe privacywetten, want ook Google heeft deze ontwikkelingen op de voet gevolgd. Zo zijn onder andere de IP adressen automatisch anoniem in GA4. Daarnaast werd er ook aan de verdwijnende koekjes gedacht, want GA4 werkt namelijk met en zonder deze cookies.

Allemaal heel erg mooi zo klinkt het, maar toch merken wij ook negatieve veranderingen met de komst van GA4. Zo is het niet meer mogelijk om verschillende views onder eenzelfde property te hangen, alles speelt zich vanaf dan dus op propertyniveau af. Ook de vooraf beschikbare rapporten zijn geen standaard meer. Je kan wel nog steeds zelf rapporten samenstellen, maar ook daar kruipt heel wat tijd in. En wat met UTM term en UTM content? Tja, die worden simpelweg niet meer doorgemeten in de properties. Belangrijk dus om rekening mee te houden bij je volgende campagne.

Zelfs al hebben we op sommige vlakken onze bedenkingen bij Google Analytics 4, de omschakeling komt er zeker en liever nu dan later. Heb je dus nog geen GA4 property ingesteld, doe het dan maar nu meteen na het lezen van dit artikel! Succes!