Read all about it!
De Morgen verkozen tot medium van het jaar
De krant De Morgen, uitgegeven door De Persgroep, werd onlangs verkozen tot Medium van het Jaar.
Naar jaarlijkse gewoonte werden ook dit jaar weer de Merrit Awards uitgereikt door het vakblad Media Marketing. Dit maal werd de krant De Morgen uitgeroepen tot Medium van het Jaar. De overwinning heeft De Morgen te danken aan de inspanningen die de krant eind 2014 en begin 2015 deed. Volgens de hoofdredactrices Lisbeth Imbo en An Goovaerts was “het verhaal van De Morgen de voorbije tien jaar niet meer duidelijk” en was er bijgevolg nood aan een grootscheepse en radicale vernieuwingsoperatie. De krant had naar Lisbeth Imbo’s mening te weinig karakter en eigenheid en wist zich niet meer duidelijk te onderscheiden van de andere dagbladen. Bovendien was er volgens Imbo te weinig consistentie in de krant en kon een grote metamorfose dan ook niet langer uitblijven.
Onder leiding van beide hoofdredactrices werd er een nieuwe strategie uitgestippeld om De Morgen terug op de kaart te zetten en te profileren als dé kwaliteitskrant. Hierbij werd rekening gehouden met het huidige mediaklimaat en -landschap. Imbo en Goovaerts stelden zich als doel om van De Morgen een crossmediaal nieuwsmedium te maken, waarbij een vernieuwde productpositie een duidelijke meerwaarde moet bieden. Beide dames willen door deze nieuwe koers te bevaren van De Morgen een nieuwsmerk maken dat, zoals zij stellen, “ binnen de politiek en maatschappij, cultureel en media, opinie en technologie het beste te bieden heeft”.
De heroriëntatie van De Morgen steunt op drie pijlers. In de eerste plaats werd de papieren versie inhoudelijk aangescherpt en werd er een portie tegendraadsheid aan toegevoegd. De nieuwe lay-out en kleur van de krant sluit hier naadloos op aan. Dit alles kan worden samengevat met de nieuwe baseline: ‘Meer inzicht, meer zalm’.
Vervolgens werd ook de website grondig herzien. Zowel op redactioneel als op technologisch vlak onderging de nieuwssite enkele veranderingen. Er kwam een uitbreiding van het betalende gedeelte van de website, waar abonnees in de aparte DM Plus-zone toegang hebben tot de stukken uit de krant. Deze zone bestaat onder andere uit de ‘DM Kios’ waar men de digitale versie van krant kan weervinden, ‘DM Select’ dat de beste artikels uit De Morgen, De Volkskrant en de NY Times bevat en ten derde uit de sectie ‘DM Voordelen’, gevuld met aanbiedingen en wedstrijden.
Tot slot is er nog de derde pijler die de nieuwe mobiele applicatie van de krant omvat. Via deze weg wil men zich richten tot de mobiele lezer die naast de best mogelijke leeservaring vooral op zoek is naar gebruiksgemak.