Kijkcijferkanonnen
De battle op zondagavond
Waar 10 jaar geleden de VRT telkens koning van zondagavond was met De Pappenheimers (en andere top programma’s), zien we tegenwoordig dat DPG en SBS de strijd aangaan. Voor onze adverteerders is live kijkgedrag het meest interessant, dit op zenders waar reclamemogelijkheden zijn. Bij DPG en SBS boeken we dagelijks spots in (en optimaliseren we onze spotplanning adhv het kijkgedrag) maar bij de VRT kan er alleen door alliantiepartners worden geadverteerd (m.u.v. boodschap van algemeen nut-adverteerders). Het is steeds wikken en wegen, dus bij deze een diepere blik op de kijkcijfers van voorbije zondagavond!
Uit voorbije analyses weten we dat het publiek van EEN/Canvas voornamelijk live kijkers zijn, en dus onze verwachting van ‘Twee tot de zesde macht’ lagen hoog. Met de kijkcijfers van de voorbije seizoenen weten we dat ‘De Mol’ en ‘Blind Getrouwd’ ook enorm sterk zijn. Dus we hebben zowel Live-cijfers als Live(+uitgesteld) geanalyseerd. Hier zien we een opvallend verschil, het publiek van EEN kijkt voornamelijk live en bij VIER & VTM zien we veel uitgesteld kijkgedrag. 912.800 Vlamingen hebben live naar ‘Twee tot de zesde macht’ gekeken. Daarna volgt ‘De Mol’ (655.100 live kijkers) en nadien ‘Blind Getrouwd’ (575.600 live kijkers). We zien wel dat EEN de kijkcijfers domineert met een aantal programma’s in de Top 5..
Bij het uitgesteld kijken (Live+7 dagen cijfers tem maandag 9/3) zien we dat ‘De Mol’ de eerste plaats van ‘Twee tot de zesde macht’ overneemt met maar liefst 1.122.000 kijkers. ‘Blind Getrouwd’ staat op 3 met 942.301 kijkers. Beide programma’s zijn trending op Twitter of zijn maandag het onderwerp van het gesprek aan het koffiemachine met de collega’s. Ook worden er spoilers verklapt in de ochtendshows van de verschillende radiozenders. Voor ons was het dus heel interessant om te weten wie de Live-battle zou winnen, en dat is duidelijk ‘Twee tot de zesde macht’ ! Zou de finale van ‘De Mol’ dit cijfer kunnen verslaan? We houden het in het oog!
Ranking | Zender | Programma | Live kijkcijfers |
---|---|---|---|
1 | EEN | Twee tot de zesde macht 20u00-20u55 | 912.800 |
2 | EEN | Sportweekend 19u22-19u54 | 890.500 |
3 | EEN | Het 7 uur-Journaal 19u00-19u22 | 883.400 |
4 | EEN | Het Weer 19u55-19u58 | 878.800 |
5 | EEN | Over Water 20u58-21u44 | 693.800 |
6 | VTM | Nieuws 19u00-19u46 | 687.200 |
7 | VTM | Het Weer 9u47-19u50 | 682.300 |
8 | VIER | De Mol 19u55-21u22 | 655.100 |
9 | VIER | Influencers 21u22-21u55 | 581.700 |
10 | VTM | Blind Getrouwd 19u55-21u08 | 575.600 |
Ranking | Zender | Programma | Live +7 kijkcijfers |
---|---|---|---|
1 | VIER | De Mol 19u55-21u22 | 1.122.000 |
2 | EEN | Twee tot de zesde macht 20u00-20u55 | 978.500 |
3 | VTM | Blind Getrouwd 19u55-21u08 | 942.300 |
4 | EEN | Het 7 uur-Journaal 19u00-19u22 | 928.200 |
5 | EEN | Sportweekend 19u22-19u54 | 885.200 |
6 | EEN | Over Water 20u58-21u44 | 846.100 |
7 | EEN | Het Weer 19u55-19u58 | 812.600 |
8 | VTM | Nieuws 19u00-19u46 | 699.700 |
9 | VTM | Het Weer 9u47-19u50 | 625.300 |
10 | EEN | Het 1 uur-Journaal 13u00-13u32 | 562.600 |
Bron: CIM TV 2020