De agentschapscommissie, wel of niet behouden?
11-10-2016

Een transparantere mediaomgeving
De agentschapscommissie, wel of niet behouden?

Inzicht krijgen in de mediakosten, het is niet altijd even makkelijk voor adverteerders. Maar door de afschaffing van de agentschapscommissie bij verschillende regies zijn de eerste stappen richting een transparante mediaomgeving gezet.

In 2015 kondigde Medialaan als eerste de afschaffing van de 15% agentschapscommissie aan, en met succes. Vanaf 1 januari 2016 werden de bruto tarieven met 15% verlaagd en volgden aan de Vlaamse kant ook VAR en SBS het voorbeeld van Medialaan. Ook de twee grote outdoor partijen Clear Channel en JC Decaux lieten vorig jaar verstaan achter het initiatief te staan, alleen heeft deze laatste zijn visie recent nog bijgesteld.

JC Decaux bevestigde enkele weken geleden nogmaals de beslissing van de afschaffing van de 15% en blijft bij zijn standpunt. “De 15% agentschapscommissie heeft vandaag geen bestaansreden meer en we stellen bovendien vast dat dit onderwerp ook op het agenda staat van andere media, in andere Europese landen en ook daarbuiten”, aldus Wim Jansen, Managing Director van JCDecaux Belgium. Door de afschaffing zal JC Decaux ook zijn bruto tarieven met 15% verlagen. Dit zal hen competitiever maken tegenover de digitale media en hen voorbereiden op programmatic buying in de sector, aldus Wim Jansen.

Normaliter ging Clear Channel vanaf 1 januari 2017 op hetzelfde elan verder, maar vorige week werd er een mail uitgestuurd waaruit blijkt dat Clear Channel op korte termijn zijn agentschapscommissie dan  toch niet zal afschaffen. De reden? Die blijft momenteel nog onbekend.

Dit laatste doet ons wat denken aan een soortgelijk tafereel dat zich enkele jaren geleden in Nederland heeft afgespeeld. In 2012 kondigde Ster in Nederland aan dat zij naar dergelijk systeem gingen overstappen. Helaas waren de reacties vanuit de markt niet positief en werd er alsnog besloten om alles bij het oude te laten.

We stellen vast dat de stap naar meer transparantie in mediakosten veel teweeg heeft gebracht in de markt. We vinden het erg jammer dat Clear Channel zich last-minute terugtrekt, zeker nu we zien dat steeds meer regies wél de overstap maken naar een transparante mediaomgeving.

Wordt nog vervolgd in de nabije toekomst!