Dagelijks luisteren 7,4 miljoen Belgen naar de radio
04-09-2018

Zenderanalyse
Dagelijks luisteren 7,4 miljoen Belgen naar de radio

We werpen een eerste blik op het eerste semester van de nieuwe CIM RAM-studie van de radiocijfers. In Vlaanderen zien we op de doelgroep 18-44 een verandering in de top 3, doordat Studio Brussel met 13% daalt in marktaandeel is Qmusic op deze doelgroep de grootste, gevolgd door MNM.

In Wallonië is Radio Contact nog steeds de grootste zender op 18-44, ondanks het feit dat het marktaandeel wel met 15% is gedaald. Classic 21 (+30%) en Bel RTL (+17%) zijn in hun eigen doelgroep de grootste stijger

In juni werden de eerste CIM RAM-cijfers gepubliceerd van de periode januari tot april 2018. In augustus werd de tweede golf gepubliceerd van de periode maart tot juni 2018. Door methodologische verschillen met de vorige CIM-studie, vergelijken we niet met 2017 (lees in dit artikel over de vernieuwde studie). Bij deze tweede publicatie kijken we voor jullie naar de evolutie van het eerste semester. In de meest recente publicatie (Maart-Juni 2018) zien we dat dagelijks 7,4 miljoen Belgen naar de radio luisteren. 58% luistert thuis, 18% in de auto en 17% op het werk.

Bij de zenderanalyse merken we op dat Qmusic sinds de laatste golf het grootste aandeel heeft op de zenderdoelgroep 18-44 jarigen (stijging van +1% tegenover Januari-April 2018). MNM stijgt +3% en komt zo op plaats 2. Studio Brussel verliest aandeel en daalt met -13% naar de derde plaats in ranking. Radio 2 blijft de grootste op 12+ alsook op de zenderdoelgroep 35-59 jaar. JOE blijft stabiel maar Radio 1 en Nostalgie verliezen aandeel, zowel op algemene doelgroep 12+ als op hun zenderdoelgroep.

Zender Kerndoelgroep Marktaandeel Ram Januari-April 2018 Marktaandeel RAM Maart-Juni 2018 Evolutie
Radio 1 30+ SG 1-3 14,2% 12,6% -11%
Radio 2 35-59 19,6% 19,2% -2%
MNM 18-44 20,2% 20,8% +3%
Stubru 18-44 22,3% 19,4% -13%
Qmusic 18-44 20,8% 21,1% +1%
JOE 35-59 13,1% 13,3% +2%
Nostalgie (NL) 35-59 10,1% 9,5% -6%

Bij de Franstalige zenders zien we dat Radio Contact aandeel verliest met zelfs een daling van -15% maar blijft toch de grootste op hun kerndoelgroep 18-44 jarigen. Op 12+ zien we wel dat Nostalgie de eerste plaats van Radio Contact overneemt en Nostalgie ondervindt zelfs een stijging van +13%, ook op de zenderdoelgroep 30-54 jarigen ondervinden ze een lichte stijging (+4%). Opmerkelijk is ook Vivacité, die op 12+ de tweede plaats inneemt, waardoor Radio Contact nu op de derde plaats staat. Bel RTL wint aandeel op hun kerndoelgroep 30-54 jarigen (stijging van +17%). Classic 21 kent de grootste evolutie met +30% op zijn kerndoelgroep 30-54 jarigen.

Zender Kerndoelgroep Marktaandeel RAM Januari-April 2018 Marktaandeel RAM Maart-Juni 2018 Evolutie
Bel RTL 30-54 11,1% 13% +17%
Radio Contact 18-44 22,8% 19,4% -15%
Nostalgie (FR) 30-54 14,7% 15,3% +4%
Fun Radio 18-34 8% 6,3% -21%
La première 25-54 SG 1-4 5% 4,7% -6%
Classic21 30-54 8,9% 11,6% +30%
Pure FM 18-44 4,8% 3,9% -19%
Vivacité 30-54 10,9% 9,6% -12%
NRJ 18-34 14,1% 15,5% +10%

Dankzij de meerdere publicaties, zal ook voor de eerste keer de zomermaanden gemeten worden. Wij zijn benieuwd naar het bereik van de radiozenders gedurende juli en augustus. Houd zeker ons nieuwspagina in de gaten voor een eerste blik op de cijfers!