Voorjaarsprogrammatie VIER & VIJF
29-01-2016

Veelbelovend
Voorjaarsprogrammatie VIER & VIJF

SBS presenteerde vorige week het voorjaarsrooster van VIER en VIJF. Vanaf volgende week gaat het gesprek op dinsdagochtend aan de koffie beginnen met “Wie denk jij dat de Mol is?”, op dinsdagavond gaan we naar de zomer snakken als Willy Naessens over zijn zwembaden vertelt & op donderdagavond als het einde van een aflevering van De Pappenheimers nadert, gaat er van onze nagels niet veel meer overblijven. Er werden ook heel wat nieuwigheden onthult zoals de samenwerking met Mediahuis wat betreft het online videoaanbod en daarnaast ook enkele innovatieve projecten zoals de start van het testen van targeted advertising.

Hoe het voorjaar eruitziet bij VIER is veelbelovend. Komende maandag geeft Gilles De Coster het startschot met het vierde seizoen van De Mol. Naast de terugkerende programma’s zoals Komen Eten, Vermist, The Sky is the Limit, Achter de Rug, Topdokters, Het Zijn Net Mensen, De Pappenheimers & Comedy Kings, lanceert VIER ook 8 nieuwe formats.

Nieuw @VIER

In ‘Stukken van Mensen’ nemen verkopers het op tegen vier topdealers (vanaf 2 februari, elke dinsdagavond). Martin Heylen maakt de documentaire ‘De bril van Martin’ waarmee hij met een camerabril recht in de ogen van de Sijselenaren en de vluchtelingen kijkt (vanaf 4 februari, elke donderdagavond). Acteurs Ben Segers en Axel Daeseleire spelen in ‘Auwch_’ zichzelf maar nog gevoeliger voor vrouwelijk schoon & spelen extra hard hun BV-status uit, ze richten daarbij samen een productiehuis op en proberen met Daeseleire & Segers opnieuw de top te bereiken. De documentaire ‘Terug naar eigen land’ volgt zes bekende Vlamingen op hun reis door de Midden-Oostenroute, ze leven namelijk een maand lang in de voetsporen van hedendaagse vluchtelingen die België proberen te bereiken. Het programma ‘’t is gebeurd’ is van een heel ander genre, hierin duikt Thomas Hughte in de beeldgeschiedenis van VT4, VIER en Woestijnvis. Voor de (hoeft niet bepaald) sportliefhebbers is er Katrin Kerkhofs, vrouw van Dries Mertens, die ons een kijk geeft in het leven van Rode Duivels-vrouwen. Als kers op de VIER-taart is tot slot Jani Kazaltzis (ongetwijfeld gekend van zijn programma’s op VIJF) te zien in ‘Jani gaat’ waar hij uit zijn comfortzone wordt getrokken: is hij een pokerspeler, overleeft hij het leger, lukt de job als fulltime mama? Wij kijken er in ieder geval enorm naar uit!

Nieuw @VIJF

VIJF heeft voor het vrouwelijk publiek dit voorjaar aan de ene kant wat guilty pleasure en aan de andere kant relevante Vlaamse programma’s. Op woensdag 3 februari gaat Annelien Coorevits van start met het nieuwe seizoen van Temptation Island. Nieuw in het voorjaarsrooster is Pink Ambition, een realityreeks waarin vijf excentrieke en/of rijke vrouwen worden gevolgd. Naast deze twee guilty pleasure-formats start in maart een gloednieuw human interest-programma ‘Opgejaagd’, Jan Kooijman helpt slachtoffers van (cyber)stalking. Geert Hunaerts, bekend van Team Spirit, helpt vrouwen in een nieuwe reeks van ‘Help, Mijn man is een klusser!’.

Maandelijks meer dan 40 miljoen views beschikbaar

SBS en Mediahuis Connect slaan nu ook de handen in elkaar om samen het grootste Belgische video-aanbod te commercialiseren met maandelijks meer dan 40 miljoen beschikbare views. Het aanbod bevat de websites van VIER & VIJF en natuurlijk ook die van De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Campagnes die een tv- en online videoluik bevatten, worden beheerd door het salesteam van SBS Belgium. De puur online videocampagnes die op de sites van Mediahuis & SBS lopen worden beheerd door het salesteam van Mediahuis Connect. Daarnaast hebben de nieuwsredacteurs een tool voorhanden waarbij ze videocontent kunnen uitsluiten die te gevoelig is om te linken aan videoadvertenties. Zo kunnen adverteerders er zeker van zijn dat hun campagnes terechtkomen in kwalitatieve content.

Target advertising

Telenet en SBS zijn al geruime tijd bezig met het testen van ‘nieuwe’ reclamevormen op televisie. Zo hebben zij de pauzeknop geïntegreerd als middel om reclameboodschappen de wereld in te sturen. Tijdens de voorjaarspresentatie vorige week slingerde de term ‘targeted advertising’ naar voren. In online media al een welgekend begrip met de nodige cases om de doeltreffendheid ervan aan te tonen. Targeted advertising op televisie zal een heel andere aanpak vergen, maar wij zijn in ieder geval benieuwd naar de eerste cases en/of eerste resultaten.