Vlaamse gezinnen worden meer en meer multi screen-huishoudens
06-01-2014

Digimeter Rapport 2013
Vlaamse gezinnen worden meer en meer multi screen-huishoudens

Nieuwe resultaten uit het Digimeter Rapport 2013 tonen aan dat we steeds meer evolueren naar multi screen-huishoudens in Vlaanderen. Zo is 92% van de Vlamingen in het bezit van een laptop en/of desktop, en is het aantal Vlamingen dat een tablet bezit afgelopen jaar met meer dan 13% gestegen.

Digimeter is een onderzoeksinitiatief van iMinds en monitort jaarlijks het bezit en gebruik van media en ICT in Vlaanderen. De focus van het onderzoek ligt voornamelijk op de recente (digitale) mediatechnologieën. In augustus en september 2013 werden 3.519 respondenten (15+) ondervraagd.

In de infografiek hieronder zien we de evolutie van het bezit van mediatechnologie in Vlaanderen. Met name tablets (+13,7%) en smartphones (+9,1%) kenden afgelopen jaar een sterke groei, terwijl draagbare game consoles (-10,6%), klassieke gsm’s (-10,5%) en zelfs laptops (-1,4%) een terugval optekenden.

Bezit van mediatechnologie in Vlaanderen – 2009 tot 2013 (%) Bron: Digimeter Rapport 2013

Opmerkelijk is dat 70% van de Vlaamse gezinnen drie of meer ‘schermen’ bezit. Zo heeft 27% van de Vlaamse huishoudens 3 schermen (tv, desktop en laptop), 27% zijn ‘quadruple screen’ huishoudens (tv, laptop, smartphone en desktop) en 16% heeft 5 verschillende schermen (tv, laptop, desktop, smartphone en tablet) in huis.

42% van de Vlamingen kijkt enkel naar televisieprogramma’s via een klassiek tv-toestel, terwijl 54% daar ook andere toestellen zoals computer (51%), tablet (27%) of de smartphone (18%) voor gebruikt. 54% van de televisiekijkers raadpleegt het internet tijdens het tv-kijken, maar slechts 43% doet dit om effectief in interactie te treden met tv-content.

Wat betreft televisie zien we dat digitale televisie nog steeds aan populariteit wint, maar dat het gebruik van de verschillende digitale televisie functionaliteiten niet altijd evenredig meegroeit. Het staat wel vast dat hoe langer men digitale televisie in huis heeft, men meer verschillende functionaliteiten gebruikt. Verder spoelt 50% van de digitale tv-kijkers dagelijks de reclame door, maar tegelijkertijd geeft het merendeel van de Vlamingen aan dat ze niet willen betalen om reclame te kunnen doorspoelen

41,4% van de Vlamingen bezit een tablet, dat is een stijging van 13,7% t.o.v. 2012, en deze zijn voornamelijk populair bij dertigers en veertigers. 60% van de Vlamingen die een tablet hebben, heeft betalende apps op zijn tablet staan. Dat is 7% meer in vergelijking met de smartphone. Wat betreft game consoles (draagbaar en/of verbonden met televisie) zien we dat het hoogtepunt hier voorbij is. Deze cijfers dalen van 40% in 2012 tot 31% in 2013.

Wat betreft televisie zien we dat digitale televisie nog steeds aan populariteit wint, maar dat het gebruik van de verschillende digitale televisie functionaliteiten niet altijd evenredig meegroeit. Het staat wel vast dat hoe langer men digitale televisie in huis heeft, men meer verschillende functionaliteiten gebruikt. Verder spoelt 50% van de digitale tv-kijkers dagelijks de reclame door, maar tegelijkertijd geeft het merendeel van de Vlamingen aan dat ze niet willen betalen om reclame te kunnen doorspoelen.

Digimeter Profielen Bron: Digimeter Rapport 2013

Tot slot onderscheidt het Digimeter Rapport 5 verschillende profielen op basis van zijn/haar mediagedrag. Zo hebben we de Digitale Gentleman, de Instrumentele Mediagebruiker, de Traditionele Mediafan, de Online Media Master en de Media Innovator.

De Digitale Gentleman is 30 à 40 jaar en heeft een gemiddeld gebruik van media. Vaak heeft deze persoon vier schermen (tv, laptop, tablet en smartphone) in huis, gebruikt deze persoon zijn computer en internet veel en gebruiken ze regelmatig een tablet om te e-mailen, informatie op te zoeken of tv content te bekijken.

De Instrumentele Mediagebruiker is 50 à 59 jaar en gebruikt televisie, computer en radio het meest. Tablets zijn minder populair bij deze personen. De instrumentele mediagebruiker heeft meestal drie schermen in huis, namelijk een tv, desktop en laptop.

De Traditionele Mediafan scoort laag qua mediabezit en gebruik ervan. Deze persoon maakt weinig gebruik van digitale televisiefunctionaliteiten, kunnen niet werken met computer en internet en bezitten niet vaak een tablet. Ze hechten weinig belang aan social media en volgen het nieuws het liefst via de traditionele kanalen zoals krant, tv en radio. Meestal hebben ze slechts twee schermen in huis, een tv en een laptop, al is er een groot deel met slechts 1 of zelfs geen scherm.

De Online Media Master is maximum 30 jaar oud, kijkt niet zo vaak tv en luistert nauwelijks naar de radio. Deze groep gebruikt wel vaak een computer en het internet en zijn ook zeer actief op social media. Meestal heeft deze groep drie schermen in huis, namelijk een tv, laptop en desktop.

De Media Innovators tot slot zijn 30 à 40 jaar oud en leiden een leven gevuld met media. Dit profiel kijkt veel tv, gebruikt zijn/haar computer veel, alsook het internet. Ook smartphones zijn heel ingeburgerd en er staan over het algemeen ook veel betalende apps op hun smartphones. Media innovators zijn actief op social media, spelen frequent spelletjes en lezen de krant het liefst via een tablet.