Libelle blaast maar liefst 70 kaarsjes uit
20-11-2015

Feestje!
Libelle blaast maar liefst 70 kaarsjes uit

Libelle bestaat 70 jaar en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Zo verscheen er een verjaardagsnummer met heel wat leuke cadeautjes, een verjaardagskalender,… & de redactie ging uit de bol met thema’s zoals verjaardagstaarten, verhalen over vrouwen die ouder worden en last but not least de Libelle feestjurk (te verkrijgen mét korting natuurlijk).

Hierbij een leuk overzicht over de geschiedenis van Libelle. (Bron: Magazine Media)

1945 – In november wordt Libelle N.V. gesticht om Libelle “Weekblad voor de (Vlaamsche) vrouw” in onder te brengen. Sinds de beginjaren focust het populaire vrouwenblad op typisch vrouwelijke onderwerpen als mode, gezin, koken en handwerken en richt het zich op de Vlaamse huisvrouw. Maar het behoudende Libelle onttrekt zich zeker niet aan de vrouwenemancipatie en rekent in de jaren 60 de buitenshuis werkende vrouw steeds meer tot haar lezersgroep.

1970 – De fusie tussen Libelle en Rosita versterkt de nieuwe richting van het populaire magazine naar een minder behoudende toon.

1990 – Het Rijk der Vrouw wordt ingelijfd bij Libelle. Het magazine is ondertussen uitgegroeid tot een modern vrouwenweekblad. De fusie geeft weer een nieuwe impuls aan de titel, maar het gezin blijft de kernwaarde en de redactionele pijlers zijn uit het dagelijks vrouwenleven gegrepen.

2001 – De publiekstijdschriften van VNU, waaronder Libelle, worden overgenomen door de Finse uitgeversgroep Sanoma. Daarna wordt ook de digitale aanwezigheid verder uitgebouwd met libelle.be en de digitale versie.

2010 – Lancering van het kookplatform (magazine, website en app) Libelle Lekker! Eerste editie van de Libelle Winterfair.

2013 – Sanoma lanceert Libelle TV, een digitale zender die het formaat van het magazine omzet naar tv-programma’s. In 2015 stopt de zender.

Vandaag is Libelle niet langer alleen maar een weekblad, dat nog steeds wekelijks 1 op 4 vrouwen bereikt in Vlaanderen. Het is door de jaren heen een succesvol merk geworden met onder andere een jaarlijkse Winterfair, Vrouw van het Jaar verkiezing en een kookplatform die elke vrouw wel kent: Libelle Lekker.

Goed bezig dus zoals ze in Vlaanderen zouden zeggen.