BeCommerce en GfK lanceren een driemaandelijkse e-commerce barometer
05-02-2015

Market Monitor
BeCommerce en GfK lanceren een driemaandelijkse e-commerce barometer

BeCommerce, de Belgische vereniging van de bedrijven actief in verkoop via internet (e-commerce) en GfK, het Duitse marktonderzoekinstituut engageren zich er toe samen een driemaandelijkse barometer gewijd aan de evolutie van de e-commerce in België te ontwikkelen.

BeCommerce en GfK kondigden aan dat zij de handen in elkaar slaan om met de steun van PostNL, Worldwide en Google de zogenaamde Market Monitor te ontwikkelen. BeCommerce en GfK willen met Market Monitor gegevens leveren over het online koopgedrag van de Belgen. Deze gegevens zullen worden getoetst aan de globale markt en dit zowel on- als offline. Voor deze gegevens zal men een beroep doen op panels die door GfK zijn voorzien van een permanente data tracking, aangevuld met consumentenenquêtes.

Market Monitor is echter niet helemaal nieuw. In Nederland ontwikkelde GfK met de steun van PostNL en Thuiswinkel.org reeds een versie in 2014. Met de lancering van Market Monitor in België zullen er ook vergelijkingen mogelijk worden tussen beide landen en in een later stadium kan er zelfs een Europese benchmark opgesteld worden. De eerste Belgische barometer verschijnt normaal gezien op 15 juni 2015 en zal vervolgens driemaandelijks uitkomen.